مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

781
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

589
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش والدگری مبتنی بر ذهن آگاهی به مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بر بهبود مشکلات درونی شده مادران و کاهش رفتارهای برونی سازی شده فرزندانشان

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 61

چکیده

 مقدمه و اهداف: با توجه به شیوع بالای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در کودکان و مشکلات روانشناختی که به واسطه ویژگی های رفتاری این کودکان برای والدین و به ویژه مادرانشان ایجاد می شود, پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش والدگری مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود رفتارهای درونی سازی شده مادران (اضطراب و افسردگی) و رفتارهای برونی سازی شده (رفتارهای قانون شکنانه و پرخاشگرانه) فرزندان با نارسایی توجه/ بیش فعالی پرداخته است. مواد و روش ها: در مطالعه حاضر از روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. تعداد 30 نفر از مادرانی که فرزندان شان به واسطه ی نظر معلمان, پرسشنامه مرضی کودکان فرم والدین و مصاحبه تشخیصی مبتلا به این اختلال تشخیص داده شده بودند, به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل ب ه صورت تصادفی جایگزین شدند. به منظور سنجش رفتارهای برونی سازی شده کودکان و مشکلات درونی سازی شده مادرانشان به ترتیب از فهرست رفتاری کودکان CBCL و مقیاس بیمارستانی اضطراب و افسردگی HADS استفاد شد. سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه سه ساعته تحت آموزش والدگری مبتنی بر ذهن-آگاهی قرار گرفتند. پس از اتمام جلسات پس آزمون گرفته شد. داده های به دست آمده از پژوهش حاضر با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس و به کمک نرم افزار آماری SPSS21 تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که میزان اضطراب و افسردگی مادران شرکت کننده در گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافته است (0/05

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    معراجی فر، لیلا، امیری، محسن، و ابراهیمی، لقمان. (1399). تاثیر آموزش والدگری مبتنی بر ذهن آگاهی به مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بر بهبود مشکلات درونی شده مادران و کاهش رفتارهای برونی سازی شده فرزندانشان. طب توانبخشی، 9(3 )، 49-61. SID. https://sid.ir/paper/385408/fa

    Vancouver: کپی

    معراجی فر لیلا، امیری محسن، ابراهیمی لقمان. تاثیر آموزش والدگری مبتنی بر ذهن آگاهی به مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بر بهبود مشکلات درونی شده مادران و کاهش رفتارهای برونی سازی شده فرزندانشان. طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(3 ):49-61. Available from: https://sid.ir/paper/385408/fa

    IEEE: کپی

    لیلا معراجی فر، محسن امیری، و لقمان ابراهیمی، “تاثیر آموزش والدگری مبتنی بر ذهن آگاهی به مادران کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بر بهبود مشکلات درونی شده مادران و کاهش رفتارهای برونی سازی شده فرزندانشان،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 3 ، pp. 49–61، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385408/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button