مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

239
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

501
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین ارتباطات سیاسی با مدیریت مبتنی بر ارزش آفرینی و هزینه نمایندگی: آزمون تئوری اقتصاد سیاسی

صفحات

 صفحه شروع 215 | صفحه پایان 229

چکیده

 وجود روابط بین شرکت ها و شخصیت های سیاسی, ناشی از نیازهای متعدد طرفین به یکدیگر است. شرکت ها به دلایلی از قبیل ضعف بازار در پشتیبانی از نیازهای واحدهای تجاری, مصون ماندن از هزینه های سیاسی و برخورداری از منابع اقتصادی و اطلاعاتی دولت, خواهان برقراری این گونه روابط هستند. از سوی دیگر, طرف های سیاسی نیز برای دستیابی دولت به اهداف سیاسی, اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی نیاز به حمایت از شرکت ها دارند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ارتباطات سیاسی بر شاخص های عملکرد مدیریت مبتنی بر ارزش و هزینه نمایندگی است. در این پژوهش از شاخص های شرکت های دولتی و درصد مالکیت نهادی شرکت های وابسته به دولت برای سنجش ارتباطات سیاسی و از رتبه بندی امتیازی چهار معیار مبتنی بر ارزش, ارزش افزوده اقتصادی, ارزش افزوده نقدی, نرخ بازده سرمایه عملیاتی و ارزش افزوده سهامدار استفاده گردید. به همین منظور, داده های مربوط به شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی ده ساله بین سال های 1387 الی 1396 برای 113 شرکت استخراج و از الگوی رگرسیونی داده های ترکیبی با استفاده از نرم افزار آماری EVIEWS 9. 5 برای آزمون فرضیه ها استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد که شرکت های دولتی ارتباط مثبت و معناداری با رتبه بندی مدیریت مبتنی بر ارزش دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد که شرکت های با مالکیت نهادی وابسته به دولت ارتباط منفی و معناداری با رتبه بندی مدیریت مبتنی بر ارزش دارد. در فرضیه دوم شرکت های با مالکیت نهادی وابسته به دولت ارتباط منفی و معناداری با هزینه نمایندگی دارد. همچنین نتایج پژوهش حاکی از عدم ارتباط معنادار بین شرکت های با مالکیت دولتی و هزینه های نمایندگی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جنت مکان، حسین، حمیدیان، محسن، و حاجیها، زهره. (1398). بررسی رابطه بین ارتباطات سیاسی با مدیریت مبتنی بر ارزش آفرینی و هزینه نمایندگی: آزمون تئوری اقتصاد سیاسی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 8(31 )، 215-229. SID. https://sid.ir/paper/385419/fa

    Vancouver: کپی

    جنت مکان حسین، حمیدیان محسن، حاجیها زهره. بررسی رابطه بین ارتباطات سیاسی با مدیریت مبتنی بر ارزش آفرینی و هزینه نمایندگی: آزمون تئوری اقتصاد سیاسی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت[Internet]. 1398؛8(31 ):215-229. Available from: https://sid.ir/paper/385419/fa

    IEEE: کپی

    حسین جنت مکان، محسن حمیدیان، و زهره حاجیها، “بررسی رابطه بین ارتباطات سیاسی با مدیریت مبتنی بر ارزش آفرینی و هزینه نمایندگی: آزمون تئوری اقتصاد سیاسی،” دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، vol. 8، no. 31 ، pp. 215–229، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385419/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button