مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

441
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

698
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی معیارهای شایستگی مدیران ستادی آموزش و پرورش در تراز زیر نظام راهبری و مدیریت: گزارش یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 52

چکیده

 مدیران ستادی آموزش و پرورش نقش کلیدی در سیاست گذاری, خط مشی گذاری, برنامه ریزی کلان, و نظارت بر عملکرد دستگاه آموزش و پرورش ایفا می نمایند به همین دلیل انتخاب این دسته از مدیران از حساسیت ویژه ای برخوردار است. با عنایت به تاکید سند تحول بنیادین مبنی گزینش مدیران در سطوح مختلف بر اساس شایسته سالاری در راهکار 22-6 "زیرنظام راهبری و مدیریت", این مقاله به شناسایی معیارهای شایستگی مدیران ستادی آموزش و پرورش در تراز این زیرنظام و از دیدگاه تدوین کنندگان سند تحول بنیادین و متخصصان این حوزه می پردازد. با توجه به ماهیت پرسش و هدف این پژوهش, رویکرد آن کیفی و با روش نظریه برخاسته از داده ها و طرح ساختارگرای چارمرز انجام شده است. داده های موردنیاز پژوهش از طریق انجام مصاحبه های نیمه ساخت یافته و به روش نمونه گیری هدفمند با 22 نفر متخصص شامل نه نفر از تدوین کنندگان سند تحول بنیادین, هفت نفر از کارشناسان و مجریان زیرنظام راهبری و مدیریت و شش نفر از اعضای هییت علمی رشته مدیریت آموزشی گردآوری گردید. متن مصاحبه ها که شامل 35 ساعت مصاحبه عمیق و انفرادی با جامعه پژوهش بودند, پیاده سازی و با روش تحلیل مضمون (تم) تحلیل شدند. در مجموع 63 شایستگی به عنوان شایستگی های موردنیاز برای مدیران ستادی آموزش و پرورش شناسایی, که در قالب 17 زیر مقوله و شش مقوله اصلی یعنی ارزش ها و نگرش ها, مهارت ها و توانمندی های مدیریتی, ویژگی های شخصیتی, دانش و مهارت شخصی, دانش و مهارت سازمانی, نظارت و کنترل و نهایتا در دو بعد تخصصی و عمومی تعیین و تعریف گردیدند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، عباس، ذوالفقاری زعفرانی، رشید، نوید ادهم، مهدی، و تورانی، حیدر. (1399). واکاوی معیارهای شایستگی مدیران ستادی آموزش و پرورش در تراز زیر نظام راهبری و مدیریت: گزارش یک مطالعه کیفی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 7(24 )، 25-52. SID. https://sid.ir/paper/385516/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی عباس، ذوالفقاری زعفرانی رشید، نوید ادهم مهدی، تورانی حیدر. واکاوی معیارهای شایستگی مدیران ستادی آموزش و پرورش در تراز زیر نظام راهبری و مدیریت: گزارش یک مطالعه کیفی. آموزش و توسعه منابع انسانی[Internet]. 1399؛7(24 ):25-52. Available from: https://sid.ir/paper/385516/fa

    IEEE: کپی

    عباس محمدی، رشید ذوالفقاری زعفرانی، مهدی نوید ادهم، و حیدر تورانی، “واکاوی معیارهای شایستگی مدیران ستادی آموزش و پرورش در تراز زیر نظام راهبری و مدیریت: گزارش یک مطالعه کیفی،” آموزش و توسعه منابع انسانی، vol. 7، no. 24 ، pp. 25–52، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385516/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button