مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

459
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

849
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تمایز دانشجویان با فرسودگی تحصیلی بالا و پایین بر اساس اضطراب امتحان، نارسایی هیجانی و عملکرد تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 65

چکیده

 مقدمه: یکی از عوامل مشکل زا در زمینه آموزش و یادگیری, فرسودگی تحصیلی است. پژوهش حاضر باهدف تمایز دانشجویان با فرسودگی تحصیلی بالا و پایین بر اساس اضطراب امتحان, نارسایی هیجانی و عملکرد تحصیلی انجام شد. روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 96-1395 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 360 نفر از آن ها با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های فرسودگی تحصیلی مسلش (2002)؛ اضطراب امتحان فریدمن (1997), نارسایی هیجانی تورنتو (1994) و معدل نیمسال اول دانشجویان استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار 16 SPSS و آزمون تجزیه تابع تشخیص مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های تجزیه تابع تشخیص, منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد که طبق این تابع اضطراب امتحان دارای بالاترین توان تمایز بین گروه ها بود. نارسایی هیجانی و عملکرد تحصیلی متغیرهای بعدی متمایز کننده گروه ها بودند. همچنین نتایج تجزیه تابع تشخیص نشان داد که اکثر دانشجویان با فرسودگی تحصیلی پایین با بالاترین درصد تشخیص (1/78 درصد) به درستی از دیگر دانشجویان متمایز شده بودند و 78 درصد از افراد دو گروه طبق تابع به دست آمده به طور صحیح مجدداً طبقه بندی شده بودند. نتایج این طبقه بندی مجدد نشانگر توان متغیرهای مذکور در تمایز میان دانشجویان دارای سطوح مختلف فرسودگی تحصیلی بود. نتیجه گیری: در برنامه های آموزشی برای پیشگیری و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان, باید به اضطراب امتحان, نارسایی هیجانی و عملکرد تحصیلی توجه ویژه داشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهبازیان خونیق، آرش، حسنی، امید، و عبداله زاده قمشی، ولی. (1397). تمایز دانشجویان با فرسودگی تحصیلی بالا و پایین بر اساس اضطراب امتحان, نارسایی هیجانی و عملکرد تحصیلی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 11(2 )، 57-65. SID. https://sid.ir/paper/385789/fa

    Vancouver: کپی

    شهبازیان خونیق آرش، حسنی امید، عبداله زاده قمشی ولی. تمایز دانشجویان با فرسودگی تحصیلی بالا و پایین بر اساس اضطراب امتحان, نارسایی هیجانی و عملکرد تحصیلی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1397؛11(2 ):57-65. Available from: https://sid.ir/paper/385789/fa

    IEEE: کپی

    آرش شهبازیان خونیق، امید حسنی، و ولی عبداله زاده قمشی، “تمایز دانشجویان با فرسودگی تحصیلی بالا و پایین بر اساس اضطراب امتحان, نارسایی هیجانی و عملکرد تحصیلی،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 11، no. 2 ، pp. 57–65، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385789/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button