مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,565
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

641
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش ارزیابی شناختی در تبیین رابطه ابعاد فرزندپروری با هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 46

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گری ارزیابی شناختی در رابطه ابعاد فرزندپروری با هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی است. توجه به ارتباط شناخت و هیجان و در نظر گرفتن کلاس درس به عنوان مکان تجارب هیجانی چندگانه, سبب توجه خاص محققان تربیتی به عناصر هیجانی شده است, به گونه ای که اخیرا سازه هیجانات تحصیلی زیادی رواج یافته است. بر همین اساس پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطه گری ارزیابی های شناختی کنترل تحصیلی, عزت نفس عملکردی و عزت نفس اجتماعی در رابطه ابعاد فرزندپروری (گرمی و پذیرش, نظارت و اعطای استقلال) با هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی فراهم آمده است. بدین منظور تعداد 815 نفر (438 دختر و 377 پسر) از دانش آموزان سال اول دبیرستان شهر شیراز با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسش نامه فرزندپروری, مقیاس کنترل تحصیلی, مقیاس عزت نفس موقعیتی (عزت نفس عملکردی و عزت نفس اجتماعی), پرسش نامه هیجانات پیشرفت – ریاضیات و پرسش نامه تنظیم هیجانی را تکمیل نمودند. یافته ها با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر بررسی شد. یافته ها نشان می دهد که ارزیابی شناختی تاثیر ابعاد فرزندپروری بر هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی را واسطه گری می کند. یافته های این پژوهش تاییدی است بر نظریه های شناختی/ اجتماعی هیجان که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، فریده السادات، و خیر، محمد. (1390). نقش ارزیابی شناختی در تبیین رابطه ابعاد فرزندپروری با هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 3(1 (پیاپی 2-60))، 17-46. SID. https://sid.ir/paper/385919/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی فریده السادات، خیر محمد. نقش ارزیابی شناختی در تبیین رابطه ابعاد فرزندپروری با هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1390؛3(1 (پیاپی 2-60)):17-46. Available from: https://sid.ir/paper/385919/fa

    IEEE: کپی

    فریده السادات حسینی، و محمد خیر، “نقش ارزیابی شناختی در تبیین رابطه ابعاد فرزندپروری با هیجانات تحصیلی ریاضی و تنظیم هیجانی،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 3، no. 1 (پیاپی 2-60)، pp. 17–46، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385919/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button