Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

251
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

507
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی درون مایه های آثار نمایشی عشقی، ایرج و عارف

صفحات

 صفحه شروع 159 | صفحه پایان 181

چکیده

 مضامین نوگرایی عصر مشروطه در آثار بیشتر شاعران و نویسندگان این دوره دیده می شود. منشاء این محتواهای ادبی متأثر از عوامل بیداری ملت بودند و موجد آثار مهم این عصر شدند. تعمق در برخی از این آثار, نگرش خاص و منحصر به فرد صاحبان خود را بر ما روشن می کند و با مقایسه ی دیدگاه های آنان می توان به تفاوت ها یا اشتراکاتی دست یافت. بعضی از آن ها همچون وطن, قانون و آزادی در ادبیات, بیانگر دفاع حقیقی از ملتی ستمدیده و جامعه ای گرفتار استبداد است, اما گرفتاری در ایسم های (Ism) روشنفکرانه, همچون ناسیونالیسم, نیهیلیسم و شووینیسم یادآور تجدد به معنی خاص تری است. تعمق در برخی آثار نشان می دهد که افراط در افکار نوگرایانه سبب نوعی تناقض در دیدگاه های متجددانه شده است. هرچند مسائل سیاسی اجتماعی و انتقاد از آن ها, محور اصلی درون مایه های آثار این دوره است, اما لزوماً همه ی منتقدان از یک زاویه ی مشخص به مسائل نگاه نمی کنند. در این عصر, گرایش به نمایش و نمایشنامه نویسی رواج یافت و به لحاظ مردمی بودن, جایگاه عرضه ی تمایلات و نقدهای سیاسی اجتماعی شد. شعرای برجسته ای نظیر میرزاده ی عشقی, ایرج میرزا و عارف قزوینی به خلق آثار نمایشی با رویکرد متجددانه و نگاه انتقادی به اوضاع سنّتی ایران پرداختند. هر یک از این ادبا با اندیشه و ایدئولوژی خود و با هدف اصلاح اوضاع سیاسی و اجتماعی به مبارزه ی قلمی روی آوردند. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی مضامین برجسته ی مظاهر تجدد در آثار نمایشی عشقی, ایرج میرزا و عارف, وجوه اشتراک, افتراق و تناقض های درون مایه ی آثار نمایشی آنان در حوادث تاریخی پرداخته است و عوامل و مقتضای احتمالی که در گرایش هر کدام از شاعران سه گانه ی مورد بحث مؤثر بوده است و در آثارشان نمود عینی یافته, شناخته می شوند. نگاه عشقی و عارف به حوادث کاملاً سیاسی بود و ایرج میرزا نماینده ی طبقه ی اشراف با افکار مترقی به نقدهای تند اجتماعی می پرداخت و شگردهای هنری در آثار وی پررنگ تر بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موذنی، علی محمد، مالمیر، تیمور، و عبادی، معصومه. (1399). بررسی تطبیقی درون مایه های آثار نمایشی عشقی, ایرج و عارف. پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، 9(4 )، 159-181. SID. https://sid.ir/paper/386397/fa

    Vancouver: کپی

    موذنی علی محمد، مالمیر تیمور، عبادی معصومه. بررسی تطبیقی درون مایه های آثار نمایشی عشقی, ایرج و عارف. پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت[Internet]. 1399؛9(4 ):159-181. Available from: https://sid.ir/paper/386397/fa

    IEEE: کپی

    علی محمد موذنی، تیمور مالمیر، و معصومه عبادی، “بررسی تطبیقی درون مایه های آثار نمایشی عشقی, ایرج و عارف،” پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، vol. 9، no. 4 ، pp. 159–181، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386397/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا