مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,449
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

673
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

همبستگی بین میزان دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک - بیمار

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: درمان بیماری ها وابستگی زیادی به تعامل بین پزشک - بیمار داشته و نتیجه همکاری بیمار با پزشک, درمانی سریع و موفق است. از طرفی این رابطه جزء عوامل بسیار مهم در میزان رضایت بیماران بخصوص در مراجعات بعدی بیماران می باشد. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی بین میزان دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک - بیمار در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به انجام رسیده است.مواد و روش ها: مطالعه حاضر به روش توصیفی - همبستگی بر روی 309 نفر از مراجعه کنندگان به 11 بیمارستان آموزشی و درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. جمع آوری داده ها از طریق سه پرسشنامه «دانش از رابطه پزشک بیمار » (Knowledge of Physician-Patient Relationship), «رضایت از رابطه پزشک - بیمار» (Satisfaction of Physician-Patient Relationship) و «رابطه پزشک - بیمار» (Physician-Patient Relationship) صورت گرفت. روایی محتوای پرسشنامه ها با نظر متخصصین و پایایی آنها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون, تی مستقل و آزمون واریانس انجام شد.یافته ها: میانگین نمره دو مولفه دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک - بیمار به ترتیب 10.5±2.09 و 34.08±6.58 بود. همچنین میانگین نمره مولفه رابطه پزشک - بیمار 35.86±6.04 بود. بین میزان رضایت از رابطه پزشک - بیمار و میزان رابطه پزشک - بیمار همبستگی معناداری مشاهده شد (P<0.01). از طرف دیگر, بین میزان دانش از رابطه پزشک - بیمار و میزان رابطه پزشک - بیمار همبستگی معناداری یافت نشد (P>0.05).نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که میزان دانش و رضایت بیماران مراجعه کننده به مراکز بیمارستانی شهر تبریز از رابطه پزشک - بیمار مطلوب است. پیشنهاد می شود که ارائه کنندگان خدمات از حقوق بیماران و عواقب احتمالی عدم رعایت آن و نیز نحوه پاسخگویی به این حقوق آگاهی کسب کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وحیدی، رضاقلی، کفاشی، شهناز، نریمانی، محمدرضا، صادقی فر، جمیل، رعدآبادی، مهدی، نظری، اصلان، و حیدری، مجید. (1392). همبستگی بین میزان دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک - بیمار. مدیریت ارتقای سلامت، 2(3 (پیاپی 7))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/386453/fa

    Vancouver: کپی

    وحیدی رضاقلی، کفاشی شهناز، نریمانی محمدرضا، صادقی فر جمیل، رعدآبادی مهدی، نظری اصلان، حیدری مجید. همبستگی بین میزان دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک - بیمار. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1392؛2(3 (پیاپی 7)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/386453/fa

    IEEE: کپی

    رضاقلی وحیدی، شهناز کفاشی، محمدرضا نریمانی، جمیل صادقی فر، مهدی رعدآبادی، اصلان نظری، و مجید حیدری، “همبستگی بین میزان دانش و رضایت بیماران از رابطه پزشک - بیمار،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 2، no. 3 (پیاپی 7)، pp. 0–0، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386453/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button