مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,471
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,485
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل گراس بر تنظیم هیجان، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 80

چکیده

 داشتن کودک کم توان ذهنی بر بهداشت روان خانواده, اثر بسزایی دارد و منجر به نگرانی و ایجاد مشکلات روانشناختی می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل (گراس) بر تنظیم هیجان, اضطراب و افسردگی در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی مادران دارای فرزند پسر کم توان ذهنی شهر مشهد در سال تحصیلی 98-97 بودند که از بین این افراد تعداد 30 نفر, به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جای دهی شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 2 ساعتی تحت آموزش تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل گراس قرار گرفتند؛ در حالی که افراد گروه کنترل طی این مدت هیچگونه مداخله ای را دریافت نکردند. همه آزمودنی ها قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه تنظیم هیجانی (ERQ), پرسشنامه اضطراب و افسردگ بک (BAI و BDI-II) پاسخ دادند. نتایج این تحلیل ها نشان داد که نمرات تنظیم هیجانی, اضطراب و افسردگی آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون به طور معناداری پایین تر بود. از این یافته ها استنباط می شود که آموزش تنظیم هیجان, شیوه مناسبی برای بهبود تنظیم هیجانی و کاهش اضطراب و افسردگی در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی است که میتواند به عنوان مداخله ای دارای شواهد تجربی در کلینک های روانشناختی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی دوستی، فاطمه، جنگی، فاطمه، و شجاعی فر، شیرین. (1399). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل گراس بر تنظیم هیجان, اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی. روانشناسی خانواده، 7(1 )، 69-80. SID. https://sid.ir/paper/386628/fa

    Vancouver: کپی

    علی دوستی فاطمه، جنگی فاطمه، شجاعی فر شیرین. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل گراس بر تنظیم هیجان, اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی. روانشناسی خانواده[Internet]. 1399؛7(1 ):69-80. Available from: https://sid.ir/paper/386628/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه علی دوستی، فاطمه جنگی، و شیرین شجاعی فر، “اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر مبنای مدل گراس بر تنظیم هیجان, اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی،” روانشناسی خانواده، vol. 7، no. 1 ، pp. 69–80، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386628/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button