مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,557
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

577
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش بازارهای دوره ای محلی در توسعه اقتصادی - اجتماعی روستاهای استان گیلان

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 155

چکیده

بازارهای دوره ای محلی, مکانی برای فروش محصولات تولیدی کشاورزان و روستائیان می باشند. این بازارها نقش مهمی در توسعه روستایی دارند. زیرا هر تغییر و تحول در این بازارها بر روی زندگی به ویژه بهره وری های اقتصادی روستائیان و کشاورزان اثر می گذارد. بر این اساس هدف این تحقیق مطالعه بازارهای دوره ای محلی و نقش آن در توسعه روستایی است. منطقه مورد مطالعه این تحقیق در 9 شهر دارای بازارهای دوره ای محلی می باشد که جامعه آماری آن شامل 300 فروشنده بوده است که به صورت قراردادی نیمی از جامعه مورد تحقیق مورد پرسش گری قرار گرفته اند. شهرهای نمونه بر اساس نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. در هر شهر با کمک نمونه گیری تصادفی سیستماتیک, نمونه ها از میان فروشندگان انتخاب شدند. پایایی تحقیق توسط آلفای کرونباخ مورد آزمون قرار گرفت و روایی آن نیز توسط متخصصان کشاورزی و جغرافیای روستایی سنجش و بررسی شده است. داده های کسب شده در پرسش گری توسط نرم افزار SPSS داده پردازی و تحلیل شدند و از روش های توصیفی (میانگین, انحراف معیار, و (C.V و تحلیل عاملی جهت تحلیل داده ها استفاده شده است.نتایج تحقیق حاکی از آن است که بازارهای دوره ای محلی در ابعاد اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی اثر مثبتی بر توسعه روستایی منطقه مورد مطالعه داشته اند. زیرا نتایج تحقیق حاکی از آن است که در بعد اقتصادی سه مولفه, در بعد اجتماعی و فرهنگی دو مولفه در بازارهای دوره ای وجود دارند که بر توسعه روستایی اثر گذارند و عامل توسعه اقتصادی و اجتماعی در نواحی روستایی منطقه می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مطیعی لنگرودی، سیدحسن، قدیری معصوم، مجتبی، رضوانی، محمدرضا، و عزمی، آئیژ. (1390). نقش بازارهای دوره ای محلی در توسعه اقتصادی - اجتماعی روستاهای استان گیلان. مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی (چشم انداز جغرافیایی)، 6(15)، 139-155. SID. https://sid.ir/paper/386650/fa

    Vancouver: کپی

    مطیعی لنگرودی سیدحسن، قدیری معصوم مجتبی، رضوانی محمدرضا، عزمی آئیژ. نقش بازارهای دوره ای محلی در توسعه اقتصادی - اجتماعی روستاهای استان گیلان. مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی (چشم انداز جغرافیایی)[Internet]. 1390؛6(15):139-155. Available from: https://sid.ir/paper/386650/fa

    IEEE: کپی

    سیدحسن مطیعی لنگرودی، مجتبی قدیری معصوم، محمدرضا رضوانی، و آئیژ عزمی، “نقش بازارهای دوره ای محلی در توسعه اقتصادی - اجتماعی روستاهای استان گیلان،” مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی (چشم انداز جغرافیایی)، vol. 6، no. 15، pp. 139–155، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386650/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button