Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,117
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

784
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شبیه سازی بار دینامیک قطار و بررسی تاثیر آن بر میزان لرزش سطح زمین

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 12

چکیده

 یکی از پیامدهای زیست محیطی تونل های شهری, ایجاد لرزش در سطح زمین است که در برخی موارد می تواند آزاردهنده نیز باشد. هدف از این مطالعه شبیه سازی بار دینامیک ناشی از حرکت قطار و بررسی تاثیر آن بر لرزش سطح زمین است. برای این منظور ابتدا لازم است بار قطار شبیه سازی شده و اثر آن بر روی میزان لرزش سطح زمین مورد بررسی قرار گیرد. در این مطالعه, عوامل موثر بر بزرگی و فرکانس بار دینامیکی قطار مورد بررسی قرار گرفته و تغییرات نیروی قائم اعمالی از طرف واگن به ریل در یک مدل طولی از واگن ها, بر حسب زمان, تعیین شده است. سپس تابع بار ناشی از حرکت قطار بر حسب فرکانس محاسبه شده و به کمک طیف دامنه فوریه, محدوده فرکانس بار شناسایی شده است. در مرحله بعدی با فیلترکردن فرکانس های دارای انرژی کمتر در محدوده فرکانسی بار, بار دینامیکی قطار به صورت نقطه ای به مدل عددی تونل (خط 4 مترو تهران) اعمال شده است. به این ترتیب میزان لرزش سطح زمین به صورت نگاشت های شتاب و سرعت مشخص شده است. مدلسازی انجام شده نشان می دهد که حداکثر لرزش سطح زمین در محدوده خط 4 مترو تهران, در اثر حرکت همزمان دو قطار با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت که وزن هر واگن آن 100 تن است, برابر 84 دسی بل است که این مقدار می تواند برای ساکنان این منطقه آزاردهنده باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، مرتضی، هاشم الحسینی، سیدحمید، و نجاتی، حمیدرضا. (1389). شبیه سازی بار دینامیک قطار و بررسی تاثیر آن بر میزان لرزش سطح زمین. مهندسی حمل و نقل، 2(1 (پیاپی 5))، 1-12. SID. https://sid.ir/paper/386659/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی مرتضی، هاشم الحسینی سیدحمید، نجاتی حمیدرضا. شبیه سازی بار دینامیک قطار و بررسی تاثیر آن بر میزان لرزش سطح زمین. مهندسی حمل و نقل[Internet]. 1389؛2(1 (پیاپی 5)):1-12. Available from: https://sid.ir/paper/386659/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی احمدی، سیدحمید هاشم الحسینی، و حمیدرضا نجاتی، “شبیه سازی بار دینامیک قطار و بررسی تاثیر آن بر میزان لرزش سطح زمین،” مهندسی حمل و نقل، vol. 2، no. 1 (پیاپی 5)، pp. 1–12، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386659/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا