مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

539
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

192
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نسبیت اینشتین و مسئله معقولیت علمی در فلسفه کاسیرر

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 32

چکیده

 با ظهور نظریه نسبیت خاص, که در آن مفاهیم زمان و فضای مطلق کنار گذاشته می شوند و نسبیت عام, که با تعبیر تجربی از هندسه و توجه به هندسه نااقلیدسی همراه است, برخی عناصر مبنایی در نقد اول کانت, از جمله مفاهیم زمان و فضای مطلق و جایگاه هندسه اقلیدسی به عنوان گنجانیده شهود فضایی محض, متزلزل گشتند و همین امر واکنش های متفاوتی را برانگیخت. نظریه نسبیت اینشتین از سه بابت در فلسفه کاسیرر ثمربخش ظاهر می شود. الف) اندراج نظریه نسبیت اینشتین به عنوان تاییدی بر معرفت شناسی عمومی وی, ب) اثبات کارایی اصول معرفت شناسانه کانت-ایدیالیسم انتقادی-در تحلیل نظریه نسبیت, ج) کاربست اصل نسبیت بر خود «نقد شناخت» و تبیین پروژه فلسفه صورت های سمبولیک. کاسیرر در فلسفه کانت «قاعده فهم» را دارای نقشی بنیادی در ایجاد نسبت های زمانی و فضایی می داند و هندسه اقلیدسی را همبسته ضروری صورت پیشینی ادراک فضایی در فلسفه کانت نمی داند. همچنین از دید کاسیرر به دلیل وجود ضروری صورت های مفهومی ناوردا (مانند زمان, مکان, عدد و تابع) در نظریه ها, مقایسه بین نظریه ها امکان پذیر می شود و می توان نتیجه گرفت که با پیشروی علم, نظریات علمی جامع تر (به لحاظ گستره تبیینی) و پالوده تر (به لحاظ کنار گذاشتن دیدگاه های جوهری) می شوند. در نتیجه گذار از نظریات علمی متقدم به متاخر به شکلی تصادفی و اختیاری صورت نمی گیرد و تابع ضرورتی عینی ست؛ اگرچه نظریه فیزیکی عالی ترین صورت شناخت نیست و در کنار سایر صورت های نمادین بخشی از فعالیت نمادپردازی انسان محسوب می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی زاده، امیر، و کلباسی اشتری، حسین. (1399). نسبیت اینشتین و مسئله معقولیت علمی در فلسفه کاسیرر. شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)، 13(83/1 )، 7-32. SID. https://sid.ir/paper/386774/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی زاده امیر، کلباسی اشتری حسین. نسبیت اینشتین و مسئله معقولیت علمی در فلسفه کاسیرر. شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)[Internet]. 1399؛13(83/1 ):7-32. Available from: https://sid.ir/paper/386774/fa

    IEEE: کپی

    امیر حاجی زاده، و حسین کلباسی اشتری، “نسبیت اینشتین و مسئله معقولیت علمی در فلسفه کاسیرر،” شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)، vol. 13، no. 83/1 ، pp. 7–32، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386774/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button