مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,960
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,232
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سبک های یادگیری و تفکر قیاسی در فرآیند طراحی معماری

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 84

چکیده

روش قیاسی همواره به عنوان یکی از خلاقانه ترین راهکارهای ایده پردازی در فرآیند طراحی معماری مورد توجه بوده است. قیاس به چهار دسته مستقیم, سمبلیک, شخصی و فانتزی تقسیم شده و دو موضوع انتخاب منبع و انتقال منبع به هدف, در فرآیند قیاس اهمیت می یابد. در این مقاله طی یک پژوهش توصیفی (اقدام پژوهی و همبستگی), پس از تدوین ساختار مناسب برای روش تدریس قیاسی در دروس مقدماتی طراحی معماری, رابطه انواع قیاس با سبک یادگیری دانشجویان مقدمات طراحی بررسی گردید. گردآوری داده ها با استفاده از چک لیست کنترل ویژگی های قیاس و پرسشنامه فلدر و سالمون انجام شد. در سبک فلدر و سالمون, افراد بر اساس چهار معیار تأملی-فعال, حسی-شهودی, کلی-متوالی و دیداری-کلامی قابل تقسیم هستند. تحلیل داده ها با نرم افزار پی ال اس و روش معادلات ساختاری نشان می دهد افراد تأملی در انجام قیاس سمبلیک, افراد فعال در ایجاد قیاس مستقیم, افراد حسی در قیاس های شخصی و دانشجویان با سبک شهودی در قیاس های فانتزی موفقیت بیشتری دارند. همچنین یادگیرندگان با سبک شهودی در انتخاب منابع مناسب و افراد با سبک دیداری و متوالی در انتقال منبع به هدف قیاس موفق تر عمل کرده اند. نتایج این پژوهش در ایجاد روش های آموزشی جدید در دروس مقدمات طراحی مفید خواهد بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باستانی، مهیار، و محمودی، سیدامیرسعید. (1398). سبک های یادگیری و تفکر قیاسی در فرآیند طراحی معماری. معماری و شهرسازی (هنرهای زیبا)، 24(1 )، 71-84. SID. https://sid.ir/paper/386859/fa

    Vancouver: کپی

    باستانی مهیار، محمودی سیدامیرسعید. سبک های یادگیری و تفکر قیاسی در فرآیند طراحی معماری. معماری و شهرسازی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1398؛24(1 ):71-84. Available from: https://sid.ir/paper/386859/fa

    IEEE: کپی

    مهیار باستانی، و سیدامیرسعید محمودی، “سبک های یادگیری و تفکر قیاسی در فرآیند طراحی معماری،” معماری و شهرسازی (هنرهای زیبا)، vol. 24، no. 1 ، pp. 71–84، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/386859/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button