مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,981
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,098
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استانداردسازی و اعتباریابی ابزار غربالگری اختلالات تکاملی «پرسش نامه سنین و مراحل ASQ » در کودکان تهرانی

صفحات

 صفحه شروع 436 | صفحه پایان 446

چکیده

 زمینه و هدف: هدف از مطالعه حاضر, تهیه نسخه فارسی دارای اعتبار پرسش نامه های «سنین و مراحل», به منظور جبران کمبود ابزارهای غربالگری اختلالات تکاملی در ایران, بود.روش بررسی: مراحل ترجمه, بازترجمه, تعیین روایی صوری و محتوایی و تطبیق فرهنگی و زبانی برای پرسش نامه ها به ترتیب انجام شد. سپس یک مرحله پایلوت بر روی 100 والد ایرانی دارای کودکان 60-4 ماهه با نمونه گیری در دسترس در تهران در سال 1385 اجرا گردید تا میزان وضوح سوالات, تطابق فرهنگی و تشخیص سوالات مبهم یا ناقص مشخص گردد. به منظور تعیین پایایی بین آزمون گران, پرسش نامه ها توسط مادر و پدر 38 کودک تکمیل و با یک دیگر مقایسه شد. سپس برای تعیین خصوصیات روان سنجی آزمون, تعداد 555 کودک چهار تا 60 ماهه از مراکز بهداشتی- درمانی واقع در پنج منطقه شهر تهران, به صورت نمونه گیری مستمر یا تدریجی انتخاب شدند و آزمون برای ایشان اجرا گردید.یافته ها: در مناسب سازی فرهنگی و زبانی که توسط یک تیم متخصص شامل چهار متخصص کودکان, یک روان- شناس, یک آسیب شناس گفتار و زبان, و یک روان سنج انجام شد, برخی تغییرات غیر قابل اجتناب بود. به طور تقریبی در تمامی گروه های سنی از 10 ماهگی به بعد در حیطه «ارتباط» تغییراتی داده شد که به طور عمده یا منشا زبانی یا فرهنگی داشتند. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش نامه ها در مجموع 0.79 تعیین و روایی سازه پرسش نامه ها به روش تحلیل عاملی تایید شد. یک یافته مهم دیگر این مطالعه, دست یابی به میانگین نمرات تکاملی کودکان تهرانی بود.نتیجه گیری: نسخه بومی سازی شده و فارسی پرسش نامه های «سنین و مراحل» دارای پایایی و روایی مناسب برای غربال گری اختلالات تکاملی در کودکان تهرانی می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ساجدی، فیروزه، وامقی، روشنک، کراسکیان موجمباری، آدیس، عباسی، حبیب اله، لرنژاد، حمیدرضا، و دلاور، بهرام. (1391). استانداردسازی و اعتباریابی ابزار غربالگری اختلالات تکاملی «پرسش نامه سنین و مراحل ASQ » در کودکان تهرانی. مجله دانشکده پزشکی، 70(7)، 436-446. SID. https://sid.ir/paper/38723/fa

    Vancouver: کپی

    ساجدی فیروزه، وامقی روشنک، کراسکیان موجمباری آدیس، عباسی حبیب اله، لرنژاد حمیدرضا، دلاور بهرام. استانداردسازی و اعتباریابی ابزار غربالگری اختلالات تکاملی «پرسش نامه سنین و مراحل ASQ » در کودکان تهرانی. مجله دانشکده پزشکی[Internet]. 1391؛70(7):436-446. Available from: https://sid.ir/paper/38723/fa

    IEEE: کپی

    فیروزه ساجدی، روشنک وامقی، آدیس کراسکیان موجمباری، حبیب اله عباسی، حمیدرضا لرنژاد، و بهرام دلاور، “استانداردسازی و اعتباریابی ابزار غربالگری اختلالات تکاملی «پرسش نامه سنین و مراحل ASQ » در کودکان تهرانی،” مجله دانشکده پزشکی، vol. 70، no. 7، pp. 436–446، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/38723/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button