مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

898
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

533
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اندرکنش میدان متوسط جریان اطراف عرشه پل مستغرق با بستر کانال و سطح آزاد

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 74

چکیده

 در حین یک رخداد بحرانی در رودخانه ها مانند سیل, عرشه پل ممکن است در جریان آب رودخانه غرق شود. استغراق عرشه یک وضعیت بحرانی برای پایداری سازه ای پل های رودخانه ها محسوب می شود. در مقاله حاضر, میدان متوسط جریان در اطراف عرشه پل و ضریب نیروی درگ متوسط زمانی وارد بر آن با استفاده از نرم افزار flownet و بهره گیری از سه نوع مدل آشفتگی K- e استانداردRNG K-e و Realizable K-e شبیه سازی شده است. در این شبیه سازی ها اثر تغییر فاصله عرشه از بستر کانال و سطح آزاد آب بر میدان متوسط جریان مجاور عرشه و ضریب نیروی درگ متوسط زمانی وارد بر آن, در شرایطی که عمق آب در بالادست عرشه ثابت باشد, بررسی شده است. نتایج شبیه سازی ها نشان می دهد که برای فاصله عرشه از بستر معادل 0.5 برابر ضخامت عرشه که عرشه در نزدیکی بستر کانال واقع شده, مدل های آشفتگی RNG K-e و Realizable k-e تطابق بیشتری با نتایج آزمایشگاهی دارند. در سایر فواصل عرشه از کف, مدل آشفتگی K-e استاندارد دارای دقت مناسب تری می باشد. در شرایطی که فاصله عرشه از بستر کانال و سطح آزاد زیاد است, میدان متوسط جریان اطراف عرشه متقارن و ضریب نیروی درگ با تغییر این فاصله, نسبتا ثابت است. اما با نزدیک شدن عرشه به بستر کانال و یا سطح آزاد, وضعیت تقارن میدان جریان از بین رفته و با تغییر این فاصله ضریب نیروی درگ تغییر می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حمزئی، مصطفی، جوان، میترا، اقبال زاده، افشین، و امینی، سیدعطا. (1391). بررسی اندرکنش میدان متوسط جریان اطراف عرشه پل مستغرق با بستر کانال و سطح آزاد. مجله پژوهش آب ایران، 6(10)، 67-74. SID. https://sid.ir/paper/387406/fa

    Vancouver: کپی

    حمزئی مصطفی، جوان میترا، اقبال زاده افشین، امینی سیدعطا. بررسی اندرکنش میدان متوسط جریان اطراف عرشه پل مستغرق با بستر کانال و سطح آزاد. مجله پژوهش آب ایران[Internet]. 1391؛6(10):67-74. Available from: https://sid.ir/paper/387406/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی حمزئی، میترا جوان، افشین اقبال زاده، و سیدعطا امینی، “بررسی اندرکنش میدان متوسط جریان اطراف عرشه پل مستغرق با بستر کانال و سطح آزاد،” مجله پژوهش آب ایران، vol. 6، no. 10، pp. 67–74، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/387406/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button