مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

468
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

616
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین و طراحی مدل ارزشیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی معلمان دبیرستانی در ایران: کاربست رویکرد ترکیبی

صفحات

 صفحه شروع 195 | صفحه پایان 236

چکیده

 هدف طراحی مدل ارزشیابی عملکرد اثربخش معلمان, چالش عمده ای در وزارت آموزش و پرورش است و دست اندرکاران این حوزه از روش های ارزشیابی فعلی ناراضی اند. لذا هدف پژوهش حاضر این است تا مدلی برای ارزشیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی معلمان دبیرستانی ارایه کند. مواد و روش ها: برای این پژوهش از روش ترکیبی (کیفی-کمی) اکتشافی استفاده شد. بخش کیفی با تکیه بر رویکرد نظریه داده بنیاد استراورس-کوربین و داده های تجربی حاصل از مصاحبه های باز 20 خبره, صورت گرفت. از دل مصاحبه ها مدلی نظری برخاست که با فرآیند تحلیلی کدگذاری باز, محوری و انتخابی حاصل شد. از کدگذاری باز جهت اشباع رسیدن مفاهیم و ایجاد مقوله ها, کدگذاری محوری برای برخاستن مقوله ها و فرآیند ربط دهی آن ها به زیر مقوله های شان برای انتخاب پدیده محوری و از کدگذاری انتخابی برای ایجاد آرایش نظری مقوله های اصلی جهت ساخت مدل استفاده شد. بحث و نتیجه گیری در نتیجه ساخت مدل, معیارهای عملکرد مبتنی بر شایستگی با زیر مقوله های شایستگی های رفتاری-اخلاقی-عاطفی, دانشی, حرفه ای, نگرشی, معیارهای عملکرد عمومی و تخصصی به عنوان پدیده محوری تبیین شدند. هم چنین استراتژی های نه گانه هدف گذاری در تعیین حدود و ثغور اهداف و شاخص ها, تعیین و درج کنش ها و پیش شرط ها و تاکتیک های لازم در طراحی, طراحی فرآیند جامع ارزشیابی عملکرد, هدایتگری و مشاوره برای معلمان, بسترسازی های ذهنی و قانونی برای ارتقاء ارزشیابی عملکرد, بالابردن کیفیت عملیات ارزشیابی عملکرد, انتخاب ارزشیاب, طراحی ابزار ارزشیابی عملکرد, تعیین شیوه و نوع اجرای ارزشیابی عملکرد در آن منتج شدند. نتایج نشان می دهند ارزشیابی عملکرد تحت تاثیر شرایطی علی, مداخله گر و زمینه ای روی می دهد که بر انتخاب استراتژی های مناسب و در نتیجه بر پیامدها تاثیرگذار هستند. روایی مدل با شاخص های لینکلن-گوبا و پایایی آن با استراتژی دوکدگذار موافق کرسول بررسی شد. با توزیع 360 پرسشنامه به صورت تصادفی خوشه ای بین معلمان 11 استان مدل نظری حاصل شده با روش های کمی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار PLS3 مورد آزمون قرار گرفت و تایید شد. روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی انجام شد و بارهای عاملی بالاتر از 4/0 و مقادیر اشتراک بالاتر از 5/0 بودند. مقادیر پایایی ترکیبی و آلفایکرونباخ برای همه متغیرها در مدل بالای 7/0 بود. بررسی برازش مدل ساختاری از شاخص های ضرایب معناداری t استفاده شد, که مقادیر t همگی بالای 1. 96 بوده و روابط بین متغیرها را تایید کرد. هم چنین, پیشنهادات و رهنمودهایی برای پژوهش های آتی ارایه شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، سیدمحمد، شاه حسینی، محمدعلی، فانی، علی اصغر، و احمدزهی، عبدالعلی. (1399). تدوین و طراحی مدل ارزشیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی معلمان دبیرستانی در ایران: کاربست رویکرد ترکیبی. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 13(2 (پیاپی 25) )، 195-236. SID. https://sid.ir/paper/387763/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی سیدمحمد، شاه حسینی محمدعلی، فانی علی اصغر، احمدزهی عبدالعلی. تدوین و طراحی مدل ارزشیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی معلمان دبیرستانی در ایران: کاربست رویکرد ترکیبی. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی[Internet]. 1399؛13(2 (پیاپی 25) ):195-236. Available from: https://sid.ir/paper/387763/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمد حسینی، محمدعلی شاه حسینی، علی اصغر فانی، و عبدالعلی احمدزهی، “تدوین و طراحی مدل ارزشیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی معلمان دبیرستانی در ایران: کاربست رویکرد ترکیبی،” مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، vol. 13، no. 2 (پیاپی 25) ، pp. 195–236، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/387763/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا