مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,026
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,082
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه پردازش حسی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم و اختلال خاص یادگیری با افراد بهنجار

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 8

چکیده

 مقدمه و اهداف: پردازش حسی اطلاعات عامل مهمی در تعیین واکنش های رفتاری است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه پردازش حسی اطلاعات در کودکان مبتلا به اتیسم و اختلال خاص یادگیری با افراد بهنجار است. مواد و روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه ای بود که 30 کودک مبتلا به اختلال اتیسم, 30 کودک مبتلا به اختلال خاص یادگیری و 30 کودک بهنجار به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. پردازش حسی اطلاعات از طریق پرسشنامه نیمرخ حسی 2 فرم کودکان مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد کودکان مبتلا به اتیسم در تمامی مولفه های پردازش حسی نیمرخ حسی 2 فرم کودکان به غیر از دو مولفه پردازش لامسه و موقعیت بدن با افراد بهنجار تفاوت معناداری دارند (P>0/05) و در گروه کودکان خاص یادگیری خرده آزمون های پردازش شنیداری و بینایی تفاوت معناداری با کودکان بهنجار دارند (p <0/05). نتیجه گیری: از آن جا که پژوهش حاضر نشان می دهد بین تعدادی از مولفه های پردازش حسی در کودکان با اختلال اتیسم و اختلال خاص یادگیری و افراد بهنجار تفاوت وجود دارد و از آنجایی که همین تفاوت نمرات در کودکان اختلال طیف اتیسم و یادگیری باعث مشکلات گوناگونی در آنها می شود, لذا حمایت از این کودکان از حیث توجه به رژیم های حسی مناسب و اتخاذ تدابیری در جهت رفع مشکلات حسی آنان ضروری به نظر می رسد. همچنین, به درمانگران پیشنهاد می شود جهت درک موثرتر روایی تشخیصی این آزمون, آزمون نیمرخ حسی 2 در سایر گروه های جمعیت های آسیب پذیر نظیر تاخیر رشدی, اختلال نقص توجه و بیش فعالی, ناتوانی هوشی و سندرم داون انجام گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    استکی، مهناز، شهریاری احمدی، منصوره، کوچک انتظار، رویا، محمودی، ابراهیم، و میرزاخانی، نوید. (1399). مقایسه پردازش حسی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم و اختلال خاص یادگیری با افراد بهنجار. طب توانبخشی، 9(4 )، 1-8. SID. https://sid.ir/paper/388099/fa

    Vancouver: کپی

    استکی مهناز، شهریاری احمدی منصوره، کوچک انتظار رویا، محمودی ابراهیم، میرزاخانی نوید. مقایسه پردازش حسی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم و اختلال خاص یادگیری با افراد بهنجار. طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(4 ):1-8. Available from: https://sid.ir/paper/388099/fa

    IEEE: کپی

    مهناز استکی، منصوره شهریاری احمدی، رویا کوچک انتظار، ابراهیم محمودی، و نوید میرزاخانی، “مقایسه پردازش حسی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم و اختلال خاص یادگیری با افراد بهنجار،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 4 ، pp. 1–8، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388099/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button