مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,500
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,039
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی همبستگی هوش هیجانی و رضایت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران

صفحات

 صفحه شروع 110 | صفحه پایان 116

چکیده

 زمینه و هدف: ویژگی های فردی مانند جنسیت, قومیت, ناتوانی, سن, اهداف, انتظارات فردی و متغیرهای تحصیلی در ایجاد رضایتمندی دانشجویان نقش دارند. مطالعه با هدف بررسی همبستگی هوش هیجانی و رضایت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.روش بررسی: مطالعه به صورت مقطعی و با نمونه گیری خوشه ای در سال 1392 انجام شد. ابتدا به صورت تصادفی چند دانشکده از دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران انتخاب شده, سپس به صورت تصادفی چند کلاس از بین کلاس های دانشکده مورد نظر انتخاب گردید. به منظور جمع آوری داده ها و اندازه گیری متغیرها از دو پرسشنامه خودگزارشی رضایت تحصیلی و هوش هیجانی بار-ان (Barr-On’s model) استفاده شد. پرسشنامه رضایت تحصیلی و هوش هیجانی در اختیار دانشجویان کلاس ها قرار گرفته و توسط آنان تکمیل شد.یافته ها: 168 دانشجو در مطالعه حاضر شرکت کردند. میانگین هوش هیجانی به طور کلی 3.25±0.45 بود که به صورت جداگانه بر حسب خودآگاهی 3.44±0.59, خود کنترلی 3.09±0.59, خودانگیزی 3.17±0.46, مهارت های اجتماعی 3.30±0.59 و هوشیاری اجتماعی 3.24±0.67 بود. نمره میانگین رضایت تحصیلی 96.55±14.63 بود. نتایج آنالیز نشان دهنده رابطه مثبت و مستقیم هوش هیجانی با رضایت تحصیلی بود. بر اساس ضریب استاندارد بتا با هر واحد تغییر در واریانس هوش هیجانی به اندازه پنج واحد در واریانس رضایت تحصیلی تغییر ایجاد شد. نتیجه گیری: می توان از طریق پرورش مهارت خودآگاهی و خودانگیزی در دانشجویان میزان رضایت تحصیلی آنان را افزایش داد. با ارتقاء سطح رضایت تحصیلی به طور مستقیم احتمال پیشرفت تحصیلی دانشجویان در آینده افزایش می یابد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نوغابی، فاطمه، بیات ریزی، مهتاب، قربانی، زهره، و رمیم، طیب. (1394). بررسی همبستگی هوش هیجانی و رضایت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله دانشکده پزشکی، 73(2)، 110-116. SID. https://sid.ir/paper/38879/fa

Vancouver: کپی

نوغابی فاطمه، بیات ریزی مهتاب، قربانی زهره، رمیم طیب. بررسی همبستگی هوش هیجانی و رضایت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله دانشکده پزشکی[Internet]. 1394؛73(2):110-116. Available from: https://sid.ir/paper/38879/fa

IEEE: کپی

فاطمه نوغابی، مهتاب بیات ریزی، زهره قربانی، و طیب رمیم، “بررسی همبستگی هوش هیجانی و رضایت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران،” مجله دانشکده پزشکی، vol. 73، no. 2، pp. 110–116، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/38879/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button