مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

606
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

524
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دو روش آموزشی چهره به چهره و الکترونیکی بر دانش فعالیت فیزیکی سالمندان: کارآزمایی تصادفی کنترل شده

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 44

چکیده

 سابقه و هدف: برای پیشگیری از ایجاد بیماری های مزمن و افزایش کیفیت زندگی در سالمندان دانش فعالیت فیزیکی بسیار مؤثر است. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر دو روش آموزشی چهره به چهره و الکترونیکی بر دانش فعالیت فیزیکی سالمندان انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر به صورت کارآزمایی تصادفی کنترل شده در مرکز روزانه کهریزک در شهر کرج درسال 97-1396 انجام گرفته است. تعداد نمونه های مورد پژوهش شامل 88 سالمند بوده که در دو گروه آموزش چهره به چهره و الکترونیکی و یک گروه کنترل به صورت تصادفی قرار داده شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و دانش فعالیت فیزیکی بود که در سه مرحله قبل, 1 و 3 ماه بعد از مداخله جمع آوری شد. داده ها با SPSS نسخه 24 و در سطح معنی داری 0/05مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره دانش فعالیت فیزیکی در گروه آموزش چهره به چهره و گروه آموزش الکترونیکی در سه نوبت اندازه گیری, اختلاف معناداری وجود داشت (0/001=p). نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی بین گروه کنترل با گروه آموزش الکترونیکی و چهره به چهره تفاوت معنی دار نشان داد. (0/05>p). میزان اندازه اثر به دست آمده جهت مقایسه نمره دانش فعالیت فیزیکی برای گروه آموزش چهره به چهره 0/89و برای گروه آموزش الکترونیکی 0/87 بود. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که روش آموزشی چهره به چهره نسبت به روش آموزشی الکترونیکی بر ارتقاء دانش فعالیت فیزیکی سالمندان مؤثرتر بود؛ بنابراین می توان از آموزش الکترونیکی در کنار آموزش چهره به چهره جهت ارتقاء دانش فعالیت فیزیکی سالمندان بهره برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پاپی، شهاب، ابوالفتحی ممتاز، یداله، محمدی شاهبلاغی، فرحناز، فروغان، مهشید، عربان، مرضیه، و عوض زاده، سعیده. (1399). مقایسه دو روش آموزشی چهره به چهره و الکترونیکی بر دانش فعالیت فیزیکی سالمندان: کارآزمایی تصادفی کنترل شده. سلامت و سالمندی خزر، 5(1 )، 35-44. SID. https://sid.ir/paper/388898/fa

    Vancouver: کپی

    پاپی شهاب، ابوالفتحی ممتاز یداله، محمدی شاهبلاغی فرحناز، فروغان مهشید، عربان مرضیه، عوض زاده سعیده. مقایسه دو روش آموزشی چهره به چهره و الکترونیکی بر دانش فعالیت فیزیکی سالمندان: کارآزمایی تصادفی کنترل شده. سلامت و سالمندی خزر[Internet]. 1399؛5(1 ):35-44. Available from: https://sid.ir/paper/388898/fa

    IEEE: کپی

    شهاب پاپی، یداله ابوالفتحی ممتاز، فرحناز محمدی شاهبلاغی، مهشید فروغان، مرضیه عربان، و سعیده عوض زاده، “مقایسه دو روش آموزشی چهره به چهره و الکترونیکی بر دانش فعالیت فیزیکی سالمندان: کارآزمایی تصادفی کنترل شده،” سلامت و سالمندی خزر، vol. 5، no. 1 ، pp. 35–44، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/388898/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button