مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

547
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

801
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر تعلل ورزی تحصیلی، تاب آوری و افسردگی دانش آموزان پسر دوره متوسطه مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD)

صفحات

 صفحه شروع 82 | صفحه پایان 90

چکیده

 مقدمه و اهداف: امروزه درمان پذیرش و تعهد یکی از درمان های رفتاری نسل سوم در زمینه درمان اختلالات دوران کودکی و نوجوانی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با این حال اثربخشی آن, به ویژه در بین نوجوانان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی با مشکلاتی چون تعلل ورزی, تاب آوری و افسردگی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر تعلل ورزی تحصیلی, تاب آوری و افسردگی دانش آموزان پسر دوره متوسطه مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) صورت گرفته است. مواد و روش ها: در پژوهش حاضر طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل, 28 دانش آموز مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی از بین دانش آموزان مدارس دوره متوسطه شهر تبریز و با توجه به معیارهای ورود انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه های آزمایش یا کنترل جایگزین شدند (گروه ACT13 نفر و گروه کنترل 15 نفر). پرسشنامه افسردگی بک و آزمون تعلل ورزی تحصیلی سولومون, راث بلوم و آزمون تاب آوری کانر, دیویسون بر روی هر دو گروه اجرا شد و سپس دانش آموزان گروه آزمایش در 10 جلسه هفتگی انفرادی درمان پذیرش و تعهد شرکت کردند, در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچ مداخله ای دریافت نکرد و سپس ابزارهای پژوهش مجددا بر روی همه نفرات اجرا شد. یافته ها: یافته ها نشان داد اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر تعلل ورزی حاکی از کاهش تعلل ورزی در مرحله پس از درمان بود. در متغیر تاب آوری, دانش آموزانی که تحت روان درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفته بودند نسبت به دانش آموزان گروه کنترل افزایش معناداری نشان دادند. همچنین روان درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش میزان افسردگی دانش آموزان موثر بوده است. نتیجه گیری: به نظر می رسد اثربخشی پذیرش و تعهد بر تاب آوری, افسردگی و تعلل ورزی بوده و نویدبخش است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پیری، سمیه، حسینی نسب، داوود، و لیوارجانی، شعله. (1399). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر تعلل ورزی تحصیلی, تاب آوری و افسردگی دانش آموزان پسر دوره متوسطه مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD). طب توانبخشی، 9(4 )، 82-90. SID. https://sid.ir/paper/389604/fa

    Vancouver: کپی

    پیری سمیه، حسینی نسب داوود، لیوارجانی شعله. اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر تعلل ورزی تحصیلی, تاب آوری و افسردگی دانش آموزان پسر دوره متوسطه مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD). طب توانبخشی[Internet]. 1399؛9(4 ):82-90. Available from: https://sid.ir/paper/389604/fa

    IEEE: کپی

    سمیه پیری، داوود حسینی نسب، و شعله لیوارجانی، “اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر تعلل ورزی تحصیلی, تاب آوری و افسردگی دانش آموزان پسر دوره متوسطه مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD)،” طب توانبخشی، vol. 9، no. 4 ، pp. 82–90، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389604/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button