مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,299
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

823
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی از نظر میزان توجه به هویت ملی و هویت دینی

صفحات

 صفحه شروع 241 | صفحه پایان 256

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به دو مولفه «هویت ملی» و «هویت دینی» در کتاب های جدیدالتالیف مطالعات اجتماعی ابتدایی در سال تحصیلی 981397 است. روش تحقیق, تحلیل محتوای کمی و واحد تحلیل, کلمه و تصویر است. در این پژوهش مولفه های هویت ملی شامل نمادها و سمبل های ملی, مشاهیر, اسطوره ها و شخصیت های ملی, میراث فرهنگی, ارزش ها و هنجارهای ملی, زبان و ادبیات فارسی, تاریخ ملی و رخدادها و حوادث ملی است و مولفه های هویت دینی شامل اعتقادات, اعمال و احکام دینی, آشنایی با روش زندگی اسلامی, اماکن و اسطوره های دینی مذهبی است. جامعه آماری, کتب مطالعات اجتماعی پایه سوم تا ششم مقطع ابتدایی است که حجم نمونه برابر با جامعه آماری و شامل 198 پاراگراف و 436 عکس از متون کتاب های مذکور است. ابزار پژوهش, سیاهه تحلیل محتواست که روایی پژوهش بااستفاده از نظر صاحب نظران و پایایی آن بااستفاده از روش ویلیام اسکات انجام و ضریب توافق 90% حاصل شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص آمار توصیفی و نرم افزار excel استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که در 76 درصد از متون درسی و 64 درصد از عکس ها, به مولفه های هویت توجه شده است. همچنین مولفه های هویت ملی در متن و تصاویر در مقایسه با هویت دینی به میزان بیشتری به چشم می خورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صانعی مهری، زهره، و رزم آرا، پری. (1399). تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی از نظر میزان توجه به هویت ملی و هویت دینی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 8(15 )، 241-256. SID. https://sid.ir/paper/389665/fa

    Vancouver: کپی

    صانعی مهری زهره، رزم آرا پری. تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی از نظر میزان توجه به هویت ملی و هویت دینی. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام[Internet]. 1399؛8(15 ):241-256. Available from: https://sid.ir/paper/389665/fa

    IEEE: کپی

    زهره صانعی مهری، و پری رزم آرا، “تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی از نظر میزان توجه به هویت ملی و هویت دینی،” علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، vol. 8، no. 15 ، pp. 241–256، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/389665/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button