مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

733
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

246
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی منتورینگ به منظور ارتقاء سرمایه انسانی اعضای هئیت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 244 | صفحه پایان 259

چکیده

 مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای مقالات داخلی و خارجی انجام شده در زمینه منتورینگ اعضای هییت علمی جهت ارایه الگویی برای ارتقاء سرمایه انسانی اعضای هییت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی می باشد. روش بررسی: این پژوهش با استفاده از مرور سنتزپژوهی (راهبرد فراترکیب) تدوین شده است. بنابراین پس از طراحی پرسش های پژوهش (مولفه های اصلی الگو منتورینگ اعضای هییت علمی چیست؟؛ عوامل موثر بر الگوی منتورینگ اعضای هییت علمی کدام اند؟؛ ویژگی های اصلی اعضای هییت علمی منتور و منتی چیست؟؛ چالش های منتورینگ اعضای هییت علمی کدام اند؟ ) با استفاده از راهبرد مرور نظام مند جستجوی مقالات در بازه زمانی (1399-1390) (2020-2000) به زبان فارسی و انگلیسی در پایگاه های اطلاعاتی Magiran SID, Ensani, Noormags, sciencedirect, Eric, Sage, با کلیدواژه های منتورینگ اعضای هییت علمی (Mentoring faculty members) و منتورینگ در آموزش عالی (Mentoring in higher education) انجام شد. در نهایت از میان 73 پژوهش پس بررسی 38 پژوهش به تحلیل نهایی راه یافتند. نتایج: یافته ها در پاسخ به پرسش اول, با 5 مقوله فرعی (برنامه ریزی منظم قبلی, آماده سازی, اجرای صحیح, پس خوراند نظام مند و مدیریت نتایج) در پاسخ به پرسش دوم, در 3 مقوله فرعی (توسعه ظرفیت های تشویقی, همکنشی موثر, علایق و انتظارات مشترک منتور و منتی) در پاسخ به پرسش سوم, با 3 مقوله فرعی ثانویه (ویژگی های شخصیتی منتی, ویژگی های تخصصی منتی و ویژگی های شناختی منتی) و ویژگی های اعضای هییت علمی منتور شامل 5 ویژگی (ویژگی های شخصیتی منتور, ویژگی های تخصصی منتور, خدمات مشاوره ای, توانمندسازی پژوهشی و توانمندسازی آموزشی) طبقه بندی شدند. در پاسخ به پرسش چهارم, با 6 مقوله فرعی (تعاملات نامناسب, ضعف عملکرد منتی, ضعف عملکرد منتور, ناآشنایی با هنجارهای دانشگاهی, مدیریت ناکارآمد, فقدان برنامه ریزی) طبقه سازی شدند. نتیجه گیری: باتوجه به اهمیت برنامه های منتورینگ در توسعه سرمایه انسانی اعضای هییت علمی دانشگاه های علوم پزشکی بایسته است مولفه های شناسایی شده مورد توجه مدیران نظام آموزش عالی سلامت برای بهبود عملکرد اعضای هییت علمی مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کیخا، احمد. (1399). طراحی الگوی منتورینگ به منظور ارتقاء سرمایه انسانی اعضای هئیت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 15(4 )، 244-259. SID. https://sid.ir/paper/390272/fa

Vancouver: کپی

کیخا احمد. طراحی الگوی منتورینگ به منظور ارتقاء سرمایه انسانی اعضای هئیت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1399؛15(4 ):244-259. Available from: https://sid.ir/paper/390272/fa

IEEE: کپی

احمد کیخا، “طراحی الگوی منتورینگ به منظور ارتقاء سرمایه انسانی اعضای هئیت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 15، no. 4 ، pp. 244–259، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/390272/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button