مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

387
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

576
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی حساسیت و پهنه بندی خطر زمین لغزش در قطعه ی 5 راه آهن اردبیل-میانه با استفاده از روش های تحلیل سلسله مراتبی فازی، مثلت سلسله مراتبی فولر و منطق فازی

صفحات

 صفحه شروع 329 | صفحه پایان 358

چکیده

 هدف اصلی این تحقیق, تولید نقشه های حساسیت زمین لغزش برای محدوده ی قطعه ی 5 راه آهن اردبیل میانه و تأثیر آن بر شریان های حیاتی و ثانیاً تجزیه و تحلیل مهم ترین عوامل تأثیرگذار در افزایش خطر زمین لغزش است. در این پژوهش از سه روش منطق فازی, مثلث سلسله مراتبی فولر و تحلیل سلسله مراتبی فازی (F-AHP) استفاده شده است. روش های مذکور از روش های تحلیل تصمیم گیری چندمعیاره به منظور ارزیابی علمی نواحی مستعد زمین لغزش در محدوده ی قطعه ی 5 راه آهن اردبیل میانه است. برای انجام تحقیق معیارهای اصلی در قالب لایه های اطلاعاتی شناسایی شده و برای تلفیق استفاده شدند. سپس برای تعیین میزان استعداد محدوده ی بررسی شده نسبت به رخداد زمین لغزش براساس روش منطق فازی, مثلث سلسله مراتبی فولر و سلسله مراتبی فازی (F-AHP) اقدام به پهنه بندی شده است. نهایتاً, عملکرد روش های مختلف در تولید نقشه های حساسیت زمین لغزش با استفاده از شاخص های صحت سنجی "جمع مطلوبیت ", "درصد منطقه بحرانی" و منحنی مشخصه عملکرد سیستم با یک دیگر مقایسه شد تا روش مطلوب و کاربردی برای محدوده ی قطعه ی 5 راه آهن اردبیل میانه به منظور مدیریت خطر زمین لغزش تعیین شود. در نهایت با تلفیق داده ای متناسب با وزن های استخراج شده, نسبت به تهیه نقشه پهنه بندی زمین لغزش اقدام شد. نتایج تحقیق حاضر در شناسایی نسبت محاطرات محیطی و آسیب پذیری این محور تبادلاتی نقش مهمی داشته و می تواند راهگشای برنامه ریزان و تصمیم گیران برای کاهش نسبت خسارات و مدیریت بحران استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فیضی زاده، بختیار، و سلطانی، میثم. (1399). ارزیابی حساسیت و پهنه بندی خطر زمین لغزش در قطعه ی 5 راه آهن اردبیل-میانه با استفاده از روش های تحلیل سلسله مراتبی فازی, مثلت سلسله مراتبی فولر و منطق فازی. زمین شناسی مهندسی، 14(2 )، 329-358. SID. https://sid.ir/paper/390518/fa

    Vancouver: کپی

    فیضی زاده بختیار، سلطانی میثم. ارزیابی حساسیت و پهنه بندی خطر زمین لغزش در قطعه ی 5 راه آهن اردبیل-میانه با استفاده از روش های تحلیل سلسله مراتبی فازی, مثلت سلسله مراتبی فولر و منطق فازی. زمین شناسی مهندسی[Internet]. 1399؛14(2 ):329-358. Available from: https://sid.ir/paper/390518/fa

    IEEE: کپی

    بختیار فیضی زاده، و میثم سلطانی، “ارزیابی حساسیت و پهنه بندی خطر زمین لغزش در قطعه ی 5 راه آهن اردبیل-میانه با استفاده از روش های تحلیل سلسله مراتبی فازی, مثلت سلسله مراتبی فولر و منطق فازی،” زمین شناسی مهندسی، vol. 14، no. 2 ، pp. 329–358، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/390518/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button