Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,462
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

858
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی با علاقه به رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 75

چکیده

پیشرفت تحصیلی یکی از مهم ترین معیارهایی است که در بررسی توانایی دانشجویان برای اتمام تحصیلات دانشگاهی و رسیدن به مرحله فارغ التحصیلی نقش قابل توجهی را ایفاء می کند. ارتباط علاقمندی به رشته تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در مطالعات محدودی مورد بررسی قرار گرفته, لذا هدف از این مطالعه بررسی وضعیت پیشرفت تحصیلی و ارتباط آن با علاقه مندی رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود.  روش ها  پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی بر روی 365 نفر از دانشجویان پرستاری مشغول به تحصیل در ترم دوم و بالاتر درسال 1395به روش سرشماری در دانشکده های پرستاری و مامایی رشت و لنگرود انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه ی علاقه مندی به رشته تحصیلی بود که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (0/8=α ) مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه شامل دو بخش اطلاعات مربوط به عوامل فردی و اجتماعی و ابزار سنجش علاقه مندی به رشته تحصیلی بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری مربع کای, t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه و مدل رگرسیون خطی از طریق نرم افزار آماری spss تجزیه وتحلیل شدند.  یافته ها  نتایج نشان داد که میانگین معدل تحصیلی دانشجویان با علاقه مندی زیاد به صورت معنی داری (0/02=p) بیشتر از افراد با علاقه مندی متوسط و کم بدست آمد. همچنین میانگین معدل تحصیلی دانشجویان دختر (1/3± 16/2) به طور معنی داری (0/001=P) بیشتر از پسر و در افراد ساکن در منزل (1/3± 16/1) به طورمعنی داری (0/003=p) بیشتر از افراد ساکن در خوابگاه (1/5± 15/4) و در مادران با تحصیلات دیپلم و بالاتر (1/4± 16) بیشتر از مادران با تحصیلات سیکل و بی سواد (1/5± 15/5) بود. درچند متغیره پس از تعدیل متغیرهای زمینه ای, تنها جنسیت و وضعیت تاهل ارتباط معنی دار با پیشرفت تحصیلی داشت. میانگین پیشرفت تحصیلی در زنان با تعدیل سایر متغیرها به صورت معنی دار و به مقدار0/43 بیشتر از مردان و در افراد مجرد به مقدار0/73-کمتر از افراد متاهل بدست آمد (05/0> p).  نتیجه گیری  ارتباط بین علاقه به رشته تحصیلی و معدل در این مطالعه معنی دار نبود. با توجه به نقش کلیدی علاقه مندی به رشته تحصیلی در آموزش, به مدیران و اساتید دانشگاه های علوم پزشکی توصیه می گردد با اتخاذ روش های مناسب فواید علاقه به رشته تحصیلی را برای دانشجویان تبیین نموده و توانایی های آنان را در این زمینه بهبود دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سالاری، ارسلان، امامی سیگارودی، عبدالحسین، زائرثابت، فاطمه، شکیبا، مریم، خجسته، مریم، و شریفی، معصومه. (1397). بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی با علاقه به رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(2 )، 68-75. SID. https://sid.ir/paper/390816/fa

    Vancouver: کپی

    سالاری ارسلان، امامی سیگارودی عبدالحسین، زائرثابت فاطمه، شکیبا مریم، خجسته مریم، شریفی معصومه. بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی با علاقه به رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1397؛10(2 ):68-75. Available from: https://sid.ir/paper/390816/fa

    IEEE: کپی

    ارسلان سالاری، عبدالحسین امامی سیگارودی، فاطمه زائرثابت، مریم شکیبا، مریم خجسته، و معصومه شریفی، “بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی با علاقه به رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 10، no. 2 ، pp. 68–75، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/390816/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا