مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

605
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

683
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل حکمرانی درونی و بیرونی نظام آموزش عالی ایران

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 143

چکیده

 بسیاری از دلایل حکمرانی نامطلوب در نظام آموزش عالی تنها ناشی از عوامل درون وزارتی نیستند بلکه عوامل برون وزارتی نیز در آن نقش دارند. هدف از مقاله حاضر تحلیل حکمرانی درونی و بیرونی نظام آموزش عالی ایران است. به منظور نیل به این هدف, از رویکرد کیفی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق مدیرکل ها و کارشناسان ارشد معاونت های آموزشی و پژوهشی وزارت علوم, تحقیقات و فناوری بودند که بر اساس اشباع نظری داده ها, تعداد 11 نفر از آن ها به صورت رودررو مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و برای تحلیل آن ها از روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد مهم ترین بازیگران حکمرانی درونی شامل رئیس دانشگاه, هیئت رئیسه, شورای دانشگاه و هیئت امنا می باشند و بازیگران حکمرانی بیرونی شامل شورای عالی انقلاب فرهنگی, مجمع تشخیص مصلحت نظام, شورای عالی عتف, وزارت علوم تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می باشند. همچنین مؤلفه های نظام حکمرانی آموزش عالی مشتمل بر بازیگران (برخاسته از دولت, بازار و یا جامعه مدنی) و سیاست ها ( سیاست های درون نهادی شامل سیاست های مالی, سیاست های محتوایی, سیاست های ساختاری و سیاست های برون-نهادی شامل سیاست های اجتماعی, سیاست های کارآفرینی و سیاست های حاکمیتی) هستند. سپس هر یک از بازیگران درونی و بیرونی نظام حکمرانی آموزش عالی بر اساس کارکردهای قانونی شان مطابق با چارچوب پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کوثری، سحر، و احمدی، حسن. (1399). تحلیل حکمرانی درونی و بیرونی نظام آموزش عالی ایران. مدیریت سازمان های دولتی، 8(4 (پیاپی 32) )، 125-143. SID. https://sid.ir/paper/391007/fa

    Vancouver: کپی

    کوثری سحر، احمدی حسن. تحلیل حکمرانی درونی و بیرونی نظام آموزش عالی ایران. مدیریت سازمان های دولتی[Internet]. 1399؛8(4 (پیاپی 32) ):125-143. Available from: https://sid.ir/paper/391007/fa

    IEEE: کپی

    سحر کوثری، و حسن احمدی، “تحلیل حکمرانی درونی و بیرونی نظام آموزش عالی ایران،” مدیریت سازمان های دولتی، vol. 8، no. 4 (پیاپی 32) ، pp. 125–143، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391007/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button