مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

388
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

550
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی ابعاد و مولفه های ارتقاء نظام آموزش پزشکی در تراز بین المللی با استفاده از تکنیک دلفی

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 61

چکیده

 مقدمه از آنجایی که توجه به کیفیت و کمیت آموزش پزشکی و بهبود آن نقش بسزایی در ارتقاء نظام سلامت کشور دارد, پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های و به منظور ارتقای نظام آموزش پزشکی با تراز بین المللی در کشور صورت گرفته است. . روش ها این پژوهش از نظر هدف کاربردی و درسال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از روش تلفیقی شامل سه روش, مطالعه اسنادی, دلفی فازی و پیمایشی استفاده گردید. در تکنیک دلفی روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع داده ها با 10 نفر از خبرگان و صاحب نظران حوزه های آموزش علوم پزشکی و مدیریت آموزشی مصاحبه انجام شد. به منظور تحلیل محتوای در مرحله اول از تحلیل محتوای کیفی و در مرحله دوم و سوم از تحلیل دلفی فازی استفاده شد. یافته ها در ابتدا از داده های حاصل از مصاحبه ها 612 کد اولیه استخراج که پس از بازنگری مداوم به 200 کد تقلیل یافت و در نهایت این کدها در قالب 3 تم اصلی (14 طبقه) شامل اصلاح و رتبه بندی در نظام آموزشی (خلاقیت در آموزش پزشکی, استانداردسازی عوامل آموزش و پژوهش, سنجش کیفی و کمی آموزش), ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه (اهداف و جایگاه سازمانی اساتید, دانشجو و فرصت های مطالعاتی, دوره های آموزشی و راهبردهای یادگیری/یاددهی, امکانات و تجهیزات آموزشی, عملکرد آموزشی) و بین المللی سازی آموزش (شرایط جهانی و منطقه ای, شرایط فرهنگی, اقتصادی و سیاسی, همکاری علمی و تجهیزات, مدیریت و منابع انسانی, فعالیت های فوق برنامه و درسی, نظارت و بازبینی) و 100 زیر طبقه تقسیم بندی گردیده است. نتیجه گیری نتایج بدست آمده نشان داد که جهت مقوله بین المللی سازی دانشگاه ها و ایجاد بستری پویا, سیاست گذاری درازمدت برای بهبود فعالیت های پژوهشی, آموزشی, خدماتی و هماهنگی میان بخش های مختلف دانشگاه ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دادگران، نفیسه السادات، باقری، مهدی، و احمدی، امینه. (1399). شناسایی ابعاد و مولفه های ارتقاء نظام آموزش پزشکی در تراز بین المللی با استفاده از تکنیک دلفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 12(1 )، 52-61. SID. https://sid.ir/paper/391074/fa

    Vancouver: کپی

    دادگران نفیسه السادات، باقری مهدی، احمدی امینه. شناسایی ابعاد و مولفه های ارتقاء نظام آموزش پزشکی در تراز بین المللی با استفاده از تکنیک دلفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی[Internet]. 1399؛12(1 ):52-61. Available from: https://sid.ir/paper/391074/fa

    IEEE: کپی

    نفیسه السادات دادگران، مهدی باقری، و امینه احمدی، “شناسایی ابعاد و مولفه های ارتقاء نظام آموزش پزشکی در تراز بین المللی با استفاده از تکنیک دلفی،” پژوهش در آموزش علوم پزشکی، vol. 12، no. 1 ، pp. 52–61، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391074/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button