Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

307
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

493
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شاخص های موثر برعدالت اجتماعی در محدوده های طرح ترافیک با رویکرد حمل ونقل شهری

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 104

چکیده

 توجه به تحقق عدالت اجتماعی و توزیع یکسان منافع حاصل از سیستم های حمل و نقل و سیاست گذاری ها برای تمام اقشار جامعه, مهم و یکی از ارکان توسعه شهری است. ترافیک ناشی از تمرکز در نواحی مرکزی شهرها باعث عدم دسترسی اکثر ساکنان و یا دسترسی با هزینه های زیاد خواهد شد. با توجه به مسایل مطرح شده, می توان هدف اصلی از این پژوهش را بررسی تاثیرات اجرای طرح محدوده ترافیک بر جایگاه عدالت اجتماعی در شبکه حمل ونقل شهری تهران در این محدوده دانست. این پژوهش از نظر هدف, کاربردی و روش تحقیق, توصیفی-تحلیلی است. شاخص ها, تلفیقی از مولفه های (دسترسی, قیمت گذاری عوارض و عدالت حمل ونقل) و زیرمولفه های (سرانهمالکیتخودروی شخصی, سطح درآمد, گروه های اجتماعی, افراد ساکن در مناطق حاشیه ای, دسترسی مناطق به کالا و خدمات, نرخ عوارض)؛ در نظر گرفته شده اند. حجم نمونه تحقیق حاضر, 225 نفر از ساکنان است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و طبقه ای انتخاب شده اند. هم چنین برای تحلیل تاثیرات عدالت اجتماعی در محدوده طرح ترافیک از بین معیارها و زیرشاخص های مرتبط, از روش تصمیم گیری تحلیل ساختار شبکه ای (ANP) استفاده شد؛ در آخر براساس امتیازات داده شده معیارها, اولویت بندی و ارزیابی می شوند. نتایج نشان می دهند که معیار قیمت گذاری با رتبه اولویت 1 دارای بیشترین اهمیت و معیار عدالت با رتبه اولویت 3 دارای کمترین مقدار اهمیت است؛ شاخص نرخ عوارض 1 و سرانه مالکیت خودرو 6 کم اهمیت ترین شاخص در موضوع و هدف پژوهش بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری، پرویز، احمدی، تقی، معیری، سیده شیوا، و صدق آمیز حقیقی، آمنه. (1399). بررسی شاخص های موثر برعدالت اجتماعی در محدوده های طرح ترافیک با رویکرد حمل ونقل شهری. مطالعات مدیریت ترافیک، -(57 )، 83-104. SID. https://sid.ir/paper/391386/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری پرویز، احمدی تقی، معیری سیده شیوا، صدق آمیز حقیقی آمنه. بررسی شاخص های موثر برعدالت اجتماعی در محدوده های طرح ترافیک با رویکرد حمل ونقل شهری. مطالعات مدیریت ترافیک[Internet]. 1399؛-(57 ):83-104. Available from: https://sid.ir/paper/391386/fa

    IEEE: کپی

    پرویز اکبری، تقی احمدی، سیده شیوا معیری، و آمنه صدق آمیز حقیقی، “بررسی شاخص های موثر برعدالت اجتماعی در محدوده های طرح ترافیک با رویکرد حمل ونقل شهری،” مطالعات مدیریت ترافیک، vol. -، no. 57 ، pp. 83–104، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391386/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا