مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,446
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,583
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش تحلیل محتوا در فرآیند آموزش و طراحی کتاب های درسی

صفحات

 صفحه شروع 124 | صفحه پایان 150

چکیده

 مقاله حاضر با هدف دست یافتن به تحلیل محتوای کتابهای درسی, از روش تحقیق کتابخانهای استفاده کرده است. در این مقاله, با تحلیل محتوای کتاب درسی, تعریف و مفاهیم آنها, کاربرد و ابعاد آن, و همچنین اصول و نظریه هایی که در زمینه طراحی کتابهای درسی از لحاظ متن, تصویر و اشکال در منابع مختلف ارائه شده است را مورد ارزیابی و نقد قرار دادهایم. کتاب درسی از مهم ترین و در دسترسترین رسانه های آموزشی می باشد که نقش ارزشمندی را در نظام تعلیم و تربیت ایفا میکند. بسیاری از پژوهشگران, کتاب درسی را به عنوان یکی از رسانه های کارآمد و اثربخش آموزشی محسوب کرده اند که می تواند زمینه ی یادگیری و خودآموزی را برای فراگیران فراهم نماید. یکی از روش های پژوهشی که برای کتابهای درسی به کار میرود, تحلیل محتوا است. این امر می تواند به روشن شدن مسئله کمک کرده و نقاط قوت و ضعف احتمالی کتاب های درسی را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا, متناسب با اهداف تعیین شده و اصول علمی پیشنهاد کرده و همچنین شیوه درست طراحی را در اختیار مدیران و برنامه ریزان و مولفان کتاب های درسی قرار دهد. در انتها و قسمت نتیجهگیری, نتایج این مطالعه و اینکه چگونه تحلیل محتوا میتواند در طراحی هر چه بهتر و موثرتر کتابهای درسی نقش داشته باشد را به صورت موردی و در قالب پیشنهاداتی ارائه دادهایم. از جمله آنکه درج تصاویر یکی از موثرترین ابزار اثرگذاری در فرآیند طراحی و تولید کتب درسی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیک نفس، سعید، و علی آبادی، خدیجه. (1392). نقش تحلیل محتوا در فرآیند آموزش و طراحی کتاب های درسی. جهانی رسانه، 8(2 (پیاپی 16) )، 124-150. SID. https://sid.ir/paper/391824/fa

    Vancouver: کپی

    نیک نفس سعید، علی آبادی خدیجه. نقش تحلیل محتوا در فرآیند آموزش و طراحی کتاب های درسی. جهانی رسانه[Internet]. 1392؛8(2 (پیاپی 16) ):124-150. Available from: https://sid.ir/paper/391824/fa

    IEEE: کپی

    سعید نیک نفس، و خدیجه علی آبادی، “نقش تحلیل محتوا در فرآیند آموزش و طراحی کتاب های درسی،” جهانی رسانه، vol. 8، no. 2 (پیاپی 16) ، pp. 124–150، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391824/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button