مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,928
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,598
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه تاب آوری، امیدواری و هوش هیجانی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 67

چکیده

 زندگی تحصیلی یکی از مهم ترین ابعاد زندگی اشخاص و جوامع است. موفقیت و رضایت از تحصیل نشان دهنده پیشرفت و هدفمند بودن آن جامعه می باشد. در این میان یکی از عواملی که به شکل منفی بر عملکرد تحصیلی فراگیران اثرگذار بوده و اخیرا مطالعاتی را در مدارس و دانشگاه ها به خود اختصاص داده است فرسودگی تحصیلی می باشد. از این رو, پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین امیدواری, تاب آوری و هوش هیجانی با فرسودگی تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه کاشان انجام گرفت. برای این منظور, از بین کلیه دانشکده های دانشگاه کاشان, سه دانشکده مهندسی, علوم پایه و علوم انسانی به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده و از بین این سه دانشکده تعداد 300 نفر به مقیاس های امیدواری اسنایدر, تاب آوری کانرو و دیوید, هوش هیجانی شوت و مقیاس فرسودگی تحصیلی برسو پاسخ دادند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای امید, تاب آوری و هوش هیجانی پیش بینی کننده منفی فرسودگی تحصیلی می باشند. علاوه بر این, یافته ها حکایت از آن داشت که امید در مقایسه با هوش هیجانی و تاب آوری متغیر پیش بینی کننده قوی تری است. بنابراین می توان نتیجه گرفت, ارتقای سطح امید و تاب آوری و هم چنین آموزش دانشجویان و برنامه ریزی های دراز مدت جهت افزایش هوش هیجانی, در کاهش فرسودگی تحصیلی نقش تعیین کننده خواهد داشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صدوقی، مجید، تمنائی فر، محمدرضا، و ناصری، جمیله. (1396). رابطه تاب آوری, امیدواری و هوش هیجانی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 9(1 (پیاپی 2-72) )، 50-67. SID. https://sid.ir/paper/391933/fa

    Vancouver: کپی

    صدوقی مجید، تمنائی فر محمدرضا، ناصری جمیله. رابطه تاب آوری, امیدواری و هوش هیجانی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1396؛9(1 (پیاپی 2-72) ):50-67. Available from: https://sid.ir/paper/391933/fa

    IEEE: کپی

    مجید صدوقی، محمدرضا تمنائی فر، و جمیله ناصری، “رابطه تاب آوری, امیدواری و هوش هیجانی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 9، no. 1 (پیاپی 2-72) ، pp. 50–67، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/391933/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button