مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

357
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

739
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفهوم پردازی روابط قدرت در فرایند پژوهش دانشگاهی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 43

چکیده

 هدف پژوهش حاضر شناسایی ویژگی ها و مشخصات روابط قدرت در فرایند پژوهش دانشگاهی است. طرح پژوهش, کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی موستاکاس صورت گرفته است. برای گردآوری داده های کیفی, مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته ای با 19 دانشجو و فارغ التحصیل دانشگاه تهران به صورت هدفمند و با استفاده از راهبرد نمونه گیری معیار انجام شده است. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش تجزیه وتحلیل استیوک-کولایزی-کین استفاده شده است. بر اساس یافته های پژوهش, تخصص, ساختار, شخصیت, فرصت, فرهنگ و منابع مالی, به عنوان منابع قدرت کنشگران دانشگاهی در فرایند پژوهش, اختیار, ایجاد وابستگی, فشار/اجبار, مذاکره/چانه زنی و نفوذ به عنوان راهبردهای قدرت در فرایند پژوهش, مدیریت برداشت و مشروعیت بخشی به عنوان مهم ترین تاکتیک های اعمال قدرت در فرایند پژوهش و انتظارات اجتماعی, پژوهش, دانشجو, رسانه, قانون, مدارج علمی بالاتر, نمره و گروه های آموزشی به عنوان ابزارهای اعمال قدرت شناسایی شدند. یافته های پژوهش نشان داد, کنشگران در فرایند پژوهش از این ویژگی ها بیشتر در جهت اهداف فردی و سودجویانه بهره می بردند و به نوعی از قدرت خود سوءاستفاده می کردند؛ بنابراین, یافته های پژوهش حاضر با ترسیم وضعیت وجود روابط قدرت در فرایند پژوهش, ضمن نقد و آسیب شناسی فرایند حاضر, داده های بسیار مفیدی برای کاربست در سیاست گذاری پژوهشی آموزش عالی به همراه داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی، رامین، خراسانی، اباصلت، حقانی، محمود، و ابوالقاسمی، محمود. (1399). مفهوم پردازی روابط قدرت در فرایند پژوهش دانشگاهی. مطالعات رفتار سازمانی، 9(4 (پیاپی 36) )، 1-43. SID. https://sid.ir/paper/392186/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی رامین، خراسانی اباصلت، حقانی محمود، ابوالقاسمی محمود. مفهوم پردازی روابط قدرت در فرایند پژوهش دانشگاهی. مطالعات رفتار سازمانی[Internet]. 1399؛9(4 (پیاپی 36) ):1-43. Available from: https://sid.ir/paper/392186/fa

    IEEE: کپی

    رامین نجفی، اباصلت خراسانی، محمود حقانی، و محمود ابوالقاسمی، “مفهوم پردازی روابط قدرت در فرایند پژوهش دانشگاهی،” مطالعات رفتار سازمانی، vol. 9، no. 4 (پیاپی 36) ، pp. 1–43، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392186/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button