Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

624
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

282
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی محتوای دستوری مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 68

چکیده

 دستور آموزشی, بخش مهمی از آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان است که اصول و پیچیدگی های این رویکرد, همواره نقد و بررسی ویژه ای را در پی دارد. در همین راستا, پژوهش حاضر به ارزیابی و نقد محتوای دستوری کتاب های آموزش نوین زبان فارسی بر پایه رویکرد دستور آموزشی می پردازد. به این منظور, ابتدا مجموعه کتاب های یادشده, از جنبه محتوای دستوری توصیف شدند. سپس, محتوا, روش, شیوه ارایه مطالب, مخاطب و تمرین های دستوری کتاب بر مبنای مهمترین ویژگی های دستور آموزشی تحلیل گردیدند. این ویژگی ها, مشتمل بر همراهی آموزش دستور و واژه, بافت مداری, طرح دستوری و آموزش چرخه ای و تدریجی هستند. در پایان, نارسایی های دستوری مجموعه, در پنج حوزه نادرستی ها, نام گذاری اصطلاح های دستوری, جمله های نمونه و نگارش, ارزیابی و نقد شدند. یافته های پژوهش نشان داد قواعد دستور آموزشی, بازتاب نافرجامی در این مجموعه دارد. همچنین, محتوای دستوری این کتاب ها غیر منطقی و نارسا است و صورتی چرخه ای و تدریجی ندارد. علاوه بر این, اساس محتوایی دستور در این مجموعه, فراتر از هر دیدگاه و رویکردی, از دستور زبان درست فارسی, دور شده و نیازمند ویرایش های اساسی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رئیسی مبارکه، نفیسه. (1399). ارزیابی محتوای دستوری مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 12(37 )، 39-68. SID. https://sid.ir/paper/392222/fa

    Vancouver: کپی

    رئیسی مبارکه نفیسه. ارزیابی محتوای دستوری مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1399؛12(37 ):39-68. Available from: https://sid.ir/paper/392222/fa

    IEEE: کپی

    نفیسه رئیسی مبارکه، “ارزیابی محتوای دستوری مجموعه کتاب های آموزش نوین زبان فارسی،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 12، no. 37 ، pp. 39–68، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392222/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا