مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

653
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

997
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر ادراک از روابط والدینی، رابطه معلم-دانش آموز و بهترین اهداف شخصی بر سرزندگی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 179 | صفحه پایان 205

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون اثر ادراک از روابط والدینی, ادراک از رابطه معلم-دانش آموز و بهترین اهداف شخصی بر سرزندگی تحصیلی صورت گرفت. روش: 600 دانش آموز دوره متوسطه پرسشنامه های بهترین اهداف شخصی مارتین (2006), سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری (1391), ادراک از روابط والدینی گرونیک و همکاران (1997) و پرسشنامه معلم به عنوان بافت اجتماعی بیلمونت و همکاران (1992) را پاسخ دادند. جهت تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری چندسطحی (MSEM) استفاده شد. یافته ها: در سطح بین گروهی ادراک از روابط والدینی و ادراک از رابطه معلم-دانش آموز به طور مثبت قادر به پیش بینی بهترین اهداف شخصی دانش آموزان بودند که به نوبه خود بهترین اهداف شخصی به طور مثبت به سرزندگی تحصیلی مرتبط بود. هم چنین اثر غیرمستقیم بین خوشه ای ادراک از روابط والدینی و ادراک از رابطه معلم-دانش آموز معنادار بدست آمد. اثر مستقیم بین کلاسی ادراک از روابط والدین بر سرزندگی تحصیلی معنادار ولی این اثر برای ادراک از رابطه معلم-دانش آموز غیرمعنادار بدست آمد و حاکی از آن است که بهترین اهداف شخصی دانش آموزان به طور کامل رابطه بین کلاسی ادراک از رابطه معلم-دانش آموز با سرزندگی تحصیلی را میانجی گری می کند. 19/27 درصد از واریانس سرزندگی تحصیلی در سطح دانش آموز توسط متغیر سطح فردی و 67/78 درصد از واریانس آن در سطح کلاس توسط متغیر بافتی تبیین شد. نتیجه گیری: هدایت دانش آموزان به سوی جهت گیری هدفی بهترین اهداف شخصی توسط معلمان و ایجاد جو حمایتی در خانواده توسط والدین می تواند سرزندگی تحصیلی دانش آموزان را ارتقا بخشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حجازی، الهه، و عباسی، فهیمه. (1400). اثر ادراک از روابط والدینی, رابطه معلم-دانش آموز و بهترین اهداف شخصی بر سرزندگی تحصیلی. روان شناسی کاربردی، 15(2 (پیاپی 58) )، 179-205. SID. https://sid.ir/paper/392418/fa

    Vancouver: کپی

    حجازی الهه، عباسی فهیمه. اثر ادراک از روابط والدینی, رابطه معلم-دانش آموز و بهترین اهداف شخصی بر سرزندگی تحصیلی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1400؛15(2 (پیاپی 58) ):179-205. Available from: https://sid.ir/paper/392418/fa

    IEEE: کپی

    الهه حجازی، و فهیمه عباسی، “اثر ادراک از روابط والدینی, رابطه معلم-دانش آموز و بهترین اهداف شخصی بر سرزندگی تحصیلی،” روان شناسی کاربردی، vol. 15، no. 2 (پیاپی 58) ، pp. 179–205، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392418/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا