مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

497
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

589
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خاستگاه های کسب شایستگی های حرفه ای معلمان؛ تبیین مدل یادگیری غیررسمی

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 125

چکیده

 توسعه همه جانبه تعلیم و تربیت در هر کشوری در گرو معلمان حرفه ای است؛ یکی از روش های موثر در پرورش حرفه ای معلمان بهره گیری ایشان از یادگیری های غیررسمی است. هدف اصلی از انجام این تحقیق شناسایی و اولویت بندی روش های یادگیری غیررسمی معلمان مدارس متوسطه است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف, اکتشافی و از نظر ماهیت موضوعی, کاربردی-توسعه ای و یک مطالعه توصیفی تحلیلی است. در این پژوهش از رویکرد ترکیبی استفاده گردید. در بخش کیفی با استفاده از روش اکتشافی ضمن کدگذاری باز و محوری به شناسایی روش ها و شیوه یادگیری غیررسمی و در بخش کمی نیز با استفاده از روش پیمایش به شناخت وضعیت موجود شیوه های یادگیری غیررسمی معلمان پرداخته شد. در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته با نمونه گیری هدفمند (گلوله برفی) و از روش بازآزمون و توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبه های انجام گرفته و در بخش کمی برای اطمینان از پایایی پرسشنامه, از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار آن 0. 90 به دست آمد. 349 معلم به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و با استفاده از فرمول تعیین حجم کوکران از جامعه آماری (3724 نفر) برآورد شد. بر اساس یافته های پژوهش 16 روش کسب شایستگی ها, شناسایی که در قالب 5 طبقه تقسیم بندی گردید که عبارتند از: مباحثه با دیگران (شامل مولفه های استنباط از اظهار دیگران-یادگیری از طریق بحث ها و گفتگو-پیام های کلامی غیررسمی), تعامل با همتایان (شامل مولفه های پروژه های گروهی-فعالیت با دیگران-تسهیم تجارب-طوفان فکری), رفتار (شامل مولفه های تقلید از دیگران-استنباط از رفتار دیگران-رفتار غیر بیانی تحسین برانگیز-رفتار غیر بیانی الزام آور), فضای مجازی (شامل مولفه های جستجوی اینترنت-حضور در شبکه های اجتماعی) و تجربه (شامل مولفه های آزمون و خطا حین تدریس-حضور در محافل علمی خارج از مدرسه-بازخورد تدریس در کلاس).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ستاردباغی، علیرضا، زین آبادی، حسن رضا، عباسیان، حسین، و عبدالهی، بیژن. (1398). خاستگاه های کسب شایستگی های حرفه ای معلمان؛ تبیین مدل یادگیری غیررسمی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 6(23 )، 103-125. SID. https://sid.ir/paper/392434/fa

    Vancouver: کپی

    ستاردباغی علیرضا، زین آبادی حسن رضا، عباسیان حسین، عبدالهی بیژن. خاستگاه های کسب شایستگی های حرفه ای معلمان؛ تبیین مدل یادگیری غیررسمی. آموزش و توسعه منابع انسانی[Internet]. 1398؛6(23 ):103-125. Available from: https://sid.ir/paper/392434/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا ستاردباغی، حسن رضا زین آبادی، حسین عباسیان، و بیژن عبدالهی، “خاستگاه های کسب شایستگی های حرفه ای معلمان؛ تبیین مدل یادگیری غیررسمی،” آموزش و توسعه منابع انسانی، vol. 6، no. 23 ، pp. 103–125، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392434/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button