مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

672
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

694
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه دانشجویان در خصوص چگونگی راهنمایی و مشاوره تحصیلی در دانشگاه: یک مطالعه کیفی با استفاده از تحلیل محتوا

صفحات

 صفحه شروع 171 | صفحه پایان 181

چکیده

 مقدمه: مشاوره صحیح برای ارتقای سطح کیفی زندگی و پیشرفت در جامعه به ویژه در مراکز آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است. مطالعه کیفی حاضر با توجه به اهمیت شناخت عمیق دیدگاه های دانشجویان در راستای چالش ها و تسهیل کننده های فرایند مشاوره, طراحی و اجرا گردید. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. در این مطالعه, روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و با مصاحبه های نیمه ساختار یافته با رعایت حداکثر تنوع و با مشارکت 30 دانشجو انجام شد. جمع آوری داده ها تا مرحله اشباع پیش رفت و سپس تحلیل داده ها از طریق شیوه تحلیل محتوای قراردادی انجام گرفت, به نحوی که پس از پیاده سازی مصاحبه ها و غوطه وری در تحلیل داده ها, کدهای اولیه استخراج شد. در مراحل بعدی بازبینی, بررسی و طبقه بندی کدهای اولیه به منظور تعیین طبقات اصلی انجام شد. نتایج: از دیدگاه دانشجویان, چالش های پیش روی مشاوره تحصیلی شامل دو درون مایه اصلی, چهار طبقه اصلی و هفت زیر طبقه بود. درون مایه ها شامل نیاز به ارتقاء عوامل سازمانی مربوط به فرایند مشاوره و نیاز به ارتقا عوامل فردی در بین اساتید و دانشجویان و طبقات اصلی شامل عدم اطلاع رسانی مناسب به دانشجو, در دسترس نبودن استاد مشاور, انتخاب استاد مشاور بدون نظرسنجی دانشجو و ارتباط نامناسب بین استاد و دانشجو بود. در رابطه با تسهیل کننده های فرایند مشاوره یک درون مایه (تقویت عوامل سازمانی مربوط به فرایند مشاوره) سه طبقه اصلی و چهار زیر طبقه به دست آمد. طبقات اصلی شامل تفکیک مشاور از مدرس, توانمندسازی اساتید مشاور و آزادی عمل دانشجو در انتخاب استاد مشاور بود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که فرایند مشاوره در دانشگاه با چالش های سازمانی و فردی همچون عدم اطلاع رسانی مناسب به دانشجو, در دسترس نبودن استاد مشاور, انتخاب استاد مشاور بدون نظرسنجی دانشجو و ارتباط نامناسب بین استاد و دانشجو مواجه است و بر اساس دیدگاه های دانشجویان به نظر می رسد که با تفکیک مشاور از مدرس, آزادی عمل دانشجو در انتخاب استاد مشاور و توانمندسازی اساتید مشاور, می توان فرایند مشاوره را بهبود بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رضاپورشاهکلایی، فروزان، سلیمی، نوشین، عزتی رستگار، خدیجه، قیسوندی، الهام، پارسا، پریسا، و دوگونچی، میترا. (1399). دیدگاه دانشجویان در خصوص چگونگی راهنمایی و مشاوره تحصیلی در دانشگاه: یک مطالعه کیفی با استفاده از تحلیل محتوا. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 15(3 )، 171-181. SID. https://sid.ir/paper/392663/fa

    Vancouver: کپی

    رضاپورشاهکلایی فروزان، سلیمی نوشین، عزتی رستگار خدیجه، قیسوندی الهام، پارسا پریسا، دوگونچی میترا. دیدگاه دانشجویان در خصوص چگونگی راهنمایی و مشاوره تحصیلی در دانشگاه: یک مطالعه کیفی با استفاده از تحلیل محتوا. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1399؛15(3 ):171-181. Available from: https://sid.ir/paper/392663/fa

    IEEE: کپی

    فروزان رضاپورشاهکلایی، نوشین سلیمی، خدیجه عزتی رستگار، الهام قیسوندی، پریسا پارسا، و میترا دوگونچی، “دیدگاه دانشجویان در خصوص چگونگی راهنمایی و مشاوره تحصیلی در دانشگاه: یک مطالعه کیفی با استفاده از تحلیل محتوا،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 15، no. 3 ، pp. 171–181، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392663/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button