مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

372
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

864
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثر بخشی «راهبردهای آموزش فراشناخت» و»یادگیری مبتنی بر مسئله» بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد واحد ابهر

صفحات

 صفحه شروع 64 | صفحه پایان 75

چکیده

 مقدمه: خودکارآمدی نقش مهمی در عملکرد تحصیلی ایفا می کند و بر انتخاب تکلیف, تلاش, استقامت, امتناع و پیشرفت افراد تاثیر می گذارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر بخشی "راهبردهای آموزش فراشناخت" و "یادگیری مبتنی بر مسیله" بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر انجام شد. روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری 3 ماه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان روانشناسی مقطع کارشناسی شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد ابهر در سال تحصیلی 1398-1397 به تعداد 130تن بودند. براساس جدول Krejcie & Morgan 100 تن از آن ها بصورت تصادفی منظم انتخاب و از بین افرادی که نمره پایین تر از نمره برش (80) در "مقیاس خودکارآمدی تحصیلی کالج" (College Academic Self-Efficacy Scale) کسب کرده بودند انتخاب شدند. 45 تن در سه گروه (دو گروه مداخله) و یک گروه کنترل بصورت تصادفی جایگزین شدند. داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی و "مقیاس خودکارآمدی تحصیلی کالج" جمع آوری شد. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. آزمودنی های گروه مداخله 1 در جلسات آموزش گروهی "راهبردهای آموزش فراشناخت" در 10 جلسه 90 دقیقه ای و گروه مداخله 2, در جلسات آموزشی "یادگیری مبتنی بر مسیله" در 7 جلسه 90 دقیقه ای و در هر هفته یک بار شرکت کردند. پس از پایان جلسات, پس آزمون و 3 ماه بعد پیگیری برای هر 3 گروه "مقیاس خودکارآمدی تحصیلی کالج" تکمیل شد. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها: آموزش گروهی "راهبردهای آموزش فراشناخت" و "یادگیری مبتنی بر مسیله" موجب افزایش نمره خودکارآمدی تحصیلی شرکت کننده در گروه های مداخله و در طی زمان های مختلف نسبت به گروه کنترل متفاوت بودند (P≤ 0/01). اما بین دو گروه "راهبردهای آموزش فراشناخت" و " یادگیری مساله محور" تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد (P <0/05). نتیجه گیری: آموزش گروهی "راهبردهای آموزش فراشناخت" و "یادگیری مبتنی بر مسیله" موجب افزایش نمره خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان می شود. پیشنهاد می شود متخصصان آموزشی از این 2 روش آموزش گروهی جهت ارتقای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خامدی، سیما، انتصارفومنی، غلامحسین، حجازی، مسعود، و امیری مجد، مجتبی. (1400). مقایسه اثر بخشی «راهبردهای آموزش فراشناخت» و»یادگیری مبتنی بر مسئله» بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد واحد ابهر. مدیریت ارتقای سلامت، 10(2 )، 64-75. SID. https://sid.ir/paper/392708/fa

    Vancouver: کپی

    خامدی سیما، انتصارفومنی غلامحسین، حجازی مسعود، امیری مجد مجتبی. مقایسه اثر بخشی «راهبردهای آموزش فراشناخت» و»یادگیری مبتنی بر مسئله» بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد واحد ابهر. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1400؛10(2 ):64-75. Available from: https://sid.ir/paper/392708/fa

    IEEE: کپی

    سیما خامدی، غلامحسین انتصارفومنی، مسعود حجازی، و مجتبی امیری مجد، “مقایسه اثر بخشی «راهبردهای آموزش فراشناخت» و»یادگیری مبتنی بر مسئله» بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد واحد ابهر،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 10، no. 2 ، pp. 64–75، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/392708/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button