مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,900
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

989
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی کیفیت بصری فضاهای آموزشی بر اساس ترجیحات استفاده کنندگان (مطالعه موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان)

صفحات

 صفحه شروع 135 | صفحه پایان 150

چکیده

 امروزه هدف از ارزیابی کیفیت بصری منظر, تعیین و مشخص کردن شاخص ها و معیارهایی است که از طریق آنها بتوان مناظر را حفاظت, احیا, و یا بازسازی کرد. در واقع از این طریق می توان مناظری را که از لحاظ زیبایی شناختی مناسب هستند, حفظ کرده و در صورت لزوم مناظری را ترمیم و احیا کرد. تجزیه و تحلیل روابط میان کیفیت بصری و ویژگی های ساختاری منظر روشی موثر در انجام تحقیقات ادراکی است. به طور کلی مطالعاتی که بر پایه معیارهای زیبایی شناختی در منظر انجام می گیرد, در پی تعیین زیبایی یا تعالی آن نیستند بلکه در جست و جوی استخراج ترجیحات زیبایی استفاده کنندگان از منظر هستند. این مطالعات با دو رویکرد صورت می گیرد. در رویکرد اول مطالعه بر پایه عوامل قابل اندازه گیری عینی و بررسی ارتباطات متقابل میان آنها و در رویکرد دوم مطالعه بر پایه شناخت عوامل ادراکی مشاهده گران (استفاده گنندکان) صورت می گیرد. در این تحقیق, رویکرد دوم مورد مطالعه قرار می گیرد و قصد دارد با رویکرد برنامه ریزی و طراحی مشارکتی به توصیه راهبردها و راهکارهایی برای ارتقای کیفیت بصری منظر دانشگاه سیستان و بلوچستان دست یابد. بدین منظور با رویکردی ذهنی به زیبایی شناسی منظر برای ارزیابی کیفیت بصری و ارتباط آن با جنبه های ادراکی منظر بر اساس ترجیحات استفاده کنندگان پرداخته شده است. برای تعیین معیار هایی که استفاده کنندگان در ارزیابی زیبایی, یا نازیبایی منظر مد نظر قرار می دهند, ضمن تهیه پرسشنامه, از روش طبقه بندی کیفیت بصری (Q-sort) استفاده شده است. در انتها پیشنهادها و راهبردهایی به منظور ارتقای, ساماندهی و بهتر کردن منظر محوطه دانشگاه ارائه شده است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

گلچین، پیمان، نارویی، بهروز، و مثنوی، محمدرضا. (1391). ارزیابی کیفیت بصری فضاهای آموزشی بر اساس ترجیحات استفاده کنندگان (مطالعه موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان). محیط شناسی، 38(62)، 135-150. SID. https://sid.ir/paper/393253/fa

Vancouver: کپی

گلچین پیمان، نارویی بهروز، مثنوی محمدرضا. ارزیابی کیفیت بصری فضاهای آموزشی بر اساس ترجیحات استفاده کنندگان (مطالعه موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان). محیط شناسی[Internet]. 1391؛38(62):135-150. Available from: https://sid.ir/paper/393253/fa

IEEE: کپی

پیمان گلچین، بهروز نارویی، و محمدرضا مثنوی، “ارزیابی کیفیت بصری فضاهای آموزشی بر اساس ترجیحات استفاده کنندگان (مطالعه موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان)،” محیط شناسی، vol. 38، no. 62، pp. 135–150، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393253/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button