مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,046
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

623
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر نسبت تراکم و نوع سوخت بر عملکرد موتور دیزل دارای توربو شارژ با نرم افزار GT-Power

صفحات

 صفحه شروع 199 | صفحه پایان 212

چکیده

 در موتورهای احتراق داخلی, نسبت تراکم و نوع سوخت مورد استفاده, دو فاکتور مهم و تأثیرگذار بر عملکرد موتور و انتشار آلاینده های خروجی می باشد. در تحقیق حاضر جهت بررسی ویژگی های عملکردی و آلاینده های خروجی با نسبت تراکم های مختلف و سوخت های جایگزین از حل عددی یک بعدی دینامیک سیالات محاسباتی با نرم افزار GT-Power جهت مدل سازی موتور دیزلی شش سیلندر تزریق مستقیم استفاده گردید. نسبت تراکم از 15: 1 تا 19: 1 با فاصله یک واحد و از سوخت های جایگزین سوخت مبنا (دیزل) شامل متانول, اتانول, ترکیب دیزل و اتانول, بیودیزل و دکان استفاده شد. برای اعتبار سنجی مدل, مقایسه ای بین داده های شبیه سازی با داده های تجربی (شامل گشتاور و توان) صورت گرفت که نتایج نشان داد که خطای اعتبارسنجی, کمتر از 12/6 درصد است که این موضوع معرف اعتبار قابل قبول مدل نرم افزاری است. همچنین نتایج مدل سازی نشان داد که با افزایش نسبت تراکم, سوخت دکان نسبت به سوخت مبنا دارای توان و گشتاور ترمزی بالاتری در حدود 86/3 درصد و مصرف سوخت ویژه ترمزی به مقدار 72/3 درصد به دلیل تولید توان بالاتر, کاهش یافته است. در ضمن اینکه با کاهش نسبت تراکم نسبت به حالت مبنا, مقدار CO و CO2 با سوخت بیودیزل و دیزل دارای حداقل مقدار و کمترین انتشار NOX با سوخت دکان حاصل گردیده است. در حالت کلی نتایج نشان داد که سوخت دکان با نسبت تراکم 17: 1 می تواند جایگزین خوبی نسبت به سوخت دیزل در موتورهای دیزلی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی پور، سعید، آق خانی، محمدحسین، و زارعی، جواد. (1400). بررسی تاثیر نسبت تراکم و نوع سوخت بر عملکرد موتور دیزل دارای توربو شارژ با نرم افزار GT-Power. ماشین های کشاورزی، 11(2 (پیاپی 22) )، 199-212. SID. https://sid.ir/paper/393501/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی پور سعید، آق خانی محمدحسین، زارعی جواد. بررسی تاثیر نسبت تراکم و نوع سوخت بر عملکرد موتور دیزل دارای توربو شارژ با نرم افزار GT-Power. ماشین های کشاورزی[Internet]. 1400؛11(2 (پیاپی 22) ):199-212. Available from: https://sid.ir/paper/393501/fa

    IEEE: کپی

    سعید احمدی پور، محمدحسین آق خانی، و جواد زارعی، “بررسی تاثیر نسبت تراکم و نوع سوخت بر عملکرد موتور دیزل دارای توربو شارژ با نرم افزار GT-Power،” ماشین های کشاورزی، vol. 11، no. 2 (پیاپی 22) ، pp. 199–212، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393501/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button