مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,143
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

499
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی نمایش درمانی و آموزش تاب آوری بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 47

چکیده

 مقدمه: کودکان افسرده در مقایسه با کودکان غیرافسرده از نظر سلامت و بهزیستی در وضعیت نامطلوب تری قرار دارند و روش های بسیاری از جمله نمایش درمانی و آموزش تاب آوری برای کاهش مشکلات روانشناختی آن ها وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی نمایش درمانی و آموزش تاب آوری بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش آموزان پسر مبتلا به افسردگی مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش وپرورش منطقه 5 و 6 شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 60 تن بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 20 تن) جایگزین شدند. گروه های مداخله به ترتیب 9 جلسه 60 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) با روش های نمایش درمانی و آموزش تاب آوری آموزش دیدند و گروه کنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه جمعیت شناختی, "سیاهه افسردگی کودکان" (Children’ s Depression Inventory), "مقیاس اضطراب کودکان اسپنس" (Spence Children’ s Anxiety Scale) و "پرسشنامه پرخاشگری" (Aggression Questionnaire) بودند. داده های جمع آوری شده در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تحلیل شد. یافته ها: روش های نمایش درمانی و آموزش تاب آوری در مقایسه با گروه کنترل باعث کاهش اضطراب کودکان مبتلا به افسردگی شدند (05/0P<), اما میان دو روش در کاهش اضطراب آن ها تفاوت معنا داری وجود نداشت (05/0>p). همچنین, نمایش درمانی در مقایسه با آموزش تاب آوری و گروه کنترل باعث کاهش پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی شد (05/0P<), اما بین آموزش تاب آوری و گروه کنترل در متغیر پرخاشگری تفاوت معنا داری وجود نداشت (05/0>p). نتیجه گیری: نمایش درمانی باعث کاهش هر دو متغیر اضطراب و پرخاشگری در کودکان مبتلا به افسردگی شد, اما آموزش تاب آوری فقط باعث کاهش اضطراب آن ها شد. بنابراین, برنامه ریزی برای استفاده از روش نمایش درمانی توسط روانشناسان کودک و درمانگران برای بهبود سلامت روانشناختی کودکان مبتلا به افسردگی پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بختیاری، زهرا، اسدی، جوانشیر، و بیانی، علی اصغر. (1399). مقایسه اثربخشی نمایش درمانی و آموزش تاب آوری بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی. مدیریت ارتقای سلامت، 9(5 )، 34-47. SID. https://sid.ir/paper/393756/fa

Vancouver: کپی

بختیاری زهرا، اسدی جوانشیر، بیانی علی اصغر. مقایسه اثربخشی نمایش درمانی و آموزش تاب آوری بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1399؛9(5 ):34-47. Available from: https://sid.ir/paper/393756/fa

IEEE: کپی

زهرا بختیاری، جوانشیر اسدی، و علی اصغر بیانی، “مقایسه اثربخشی نمایش درمانی و آموزش تاب آوری بر اضطراب و پرخاشگری کودکان مبتلا به افسردگی،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 9، no. 5 ، pp. 34–47، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393756/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button