مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

208
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

467
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه و تحلیل سوانح ترافیکی منجر به مرگ در ایران و منطقه مدیترانه شرقی: یافته های گزارش جهانی وضعیت ایمنی راه در سال 2018

صفحات

 صفحه شروع 192 | صفحه پایان 201

چکیده

 مقدمه و اهداف: منطقه مدیترانه شرقی در رتبه سوم بیش ترین مرگ ناشی از سوانح ترافیکی قرار دارد. این مطالعه به بررسی اپیدمیولوژی سوانح جاده ای و برخی عوامل اصلی کنترل آن در ایران و مقایسه آن ها با کشورهای منطقه مدیترانه شرقی می پردازد. روش کار: این پژوهش با بهره گیری از داده های ثانویه به مقایسه و تحلیل سوانح ترافیکی منجر به مرگ در ایران و منطقه مدیترانه شرقی پرداخته است. منبع اصلی گردآوری داده های این مطالعه, آخرین داده های منتشرشده گزارش جهانی وضعیت ایمنی راه بود. داده های مربوط به 175 کشور جهان و 19 کشور عضو منطقه مدیترانه شرقی در این پژوهش مورد تحلیل قرار گرفتند. برای ارایه راه کارهای سیاستی در کشور, مطالعه ای مروری طراحی و انجام شد. یافته ها: مرگ ومیرهای ناشی از سوانح ترافیکی در منطقه به تفکیک کاربران راه شامل 39 درصد در وسایل نقلیه چهارچرخ, 34 درصد عابران پیاده, 15 درصد وسایل نقلیه دو سه چرخ, 2 درصد در دوچرخه سواران و 10 درصد در سایر کاربران راه بوده است. مرگ ومیر ناشی از سوانح ترافیکی کاربران وسایل نقلیه چهارچرخ و عابران پیاده در منطقه مدیترانه شرقی بالاتر از متوسط جهانی بود. هم چنین مرگ ومیر ناشی از سوانح ترافیکی کاربران وسایل نقلیه چهارچرخ و وسایل نقلیه دو یا سه چرخ در ایران از میانگین منطقه بالاتر بود. نتیجه گیری: اگرچه ایران و کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی برخی اقدامات پیشگیرانه مهمی را که توسط سازمان جهانی بهداشت توصیه شده است؛ اجرا می کنند, اما هم چنان تلاش های فراوانی برای اجرای موثر قوانین ایمنی جاده ای موردنیاز است. تمرکز جدی بر نیازهای عابران, دوچرخه سواران و موتورسیکلت ها که حدود 50 درصد از تلفات سوانح ترافیکی را تشکیل می دهند, ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سوری، حمید، و یوسفی نژادی، ترانه. (1399). مقایسه و تحلیل سوانح ترافیکی منجر به مرگ در ایران و منطقه مدیترانه شرقی: یافته های گزارش جهانی وضعیت ایمنی راه در سال 2018. مجله اپیدمیولوژی ایران، 16(3 )، 192-201. SID. https://sid.ir/paper/393763/fa

    Vancouver: کپی

    سوری حمید، یوسفی نژادی ترانه. مقایسه و تحلیل سوانح ترافیکی منجر به مرگ در ایران و منطقه مدیترانه شرقی: یافته های گزارش جهانی وضعیت ایمنی راه در سال 2018. مجله اپیدمیولوژی ایران[Internet]. 1399؛16(3 ):192-201. Available from: https://sid.ir/paper/393763/fa

    IEEE: کپی

    حمید سوری، و ترانه یوسفی نژادی، “مقایسه و تحلیل سوانح ترافیکی منجر به مرگ در ایران و منطقه مدیترانه شرقی: یافته های گزارش جهانی وضعیت ایمنی راه در سال 2018،” مجله اپیدمیولوژی ایران، vol. 16، no. 3 ، pp. 192–201، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393763/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button