Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

348
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

481
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش اتوژنیک و آموزش نظم دهی عاطفه بر شدت درد زنان مبتلا به کمردرد مزمن

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 67

چکیده

 زمینه و هدف: معمولا کمردرد, با مشکلات روان شناختی, اجتماعی و زیستی-جسمانی همراه است. با مزمن شدن درد, نقش عوامل روان شناختی و اجتماعی نیز نسبت به عوامل زیستی پررنگ تر می شود. به دنبال شکست درمان های پزشکی در خصوص درد, متخصصین به جنبه های غیرحسی درد از جمله عوامل روان شناختی روی آوردند. بنابراین, استفاده از درمان های روان شناختی جزء خطوط جدید درمانی قرار گرفتند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش اتوژنیک و آموزش نظم دهی عاطفه بر شدت درد زنان مبتلا به کمردرد مزمن انجام گرفت. روش کار: از نوع طرح های نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. از بین 60 نفر از بیماران مراجع کننده به کلینیک درد, که مایل به شرکت در پژوهش بودند؛ تعداد 33 نفر به روش نمونه گیری در دسترس, انتخاب و به طور تصادفی در 2 گروه آزمایشی و 1 گروه کنترل (11n=) جایگزین شدند. گروه آزمایشی اول, 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش نظم دهی عاطفه و گروه آزمایشی دوم نیز در 12 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش اتوژنیک قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش, پرسش نامه درد مک گیل (The McGill Pain Questionnaire-MPQ) بود. در انتها داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تک متغیره و چندمتغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش نظم دهی عاطفه و آموزش اتوژنیک به کاهش شدت درد زنان مبتلا به کمردرد مزمن منجر شده است (05/0>p). نتیجه گیری: با توجه به اثربخشی آموزش های انجام شده می توان گفت, آموزش این مهارت ها به بیماران مبتلا به کمردرد مزمن می تواند در کاهش مشکلات جسمانی و روانشناختی آن ها موثر باشد و استفاده از آن ها باعث تعدیل هیجان های منفی از قبیل استرس شده و سطوح ادراک درد را کاهش می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرزامحمدعلایینی، املیا، عباسپورآذر، زهرا، آگاه هریس، مژگان، و باصری، احمد. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش اتوژنیک و آموزش نظم دهی عاطفه بر شدت درد زنان مبتلا به کمردرد مزمن. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 28(2 )، 56-67. SID. https://sid.ir/paper/393766/fa

    Vancouver: کپی

    میرزامحمدعلایینی املیا، عباسپورآذر زهرا، آگاه هریس مژگان، باصری احمد. مقایسه اثربخشی آموزش اتوژنیک و آموزش نظم دهی عاطفه بر شدت درد زنان مبتلا به کمردرد مزمن. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1400؛28(2 ):56-67. Available from: https://sid.ir/paper/393766/fa

    IEEE: کپی

    املیا میرزامحمدعلایینی، زهرا عباسپورآذر، مژگان آگاه هریس، و احمد باصری، “مقایسه اثربخشی آموزش اتوژنیک و آموزش نظم دهی عاطفه بر شدت درد زنان مبتلا به کمردرد مزمن،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 28، no. 2 ، pp. 56–67، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393766/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا