مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,726
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

984
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر ورزش بر فراخوانی حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال در موش های سفید بزرگ آزمایشگاهی نر جوان

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 49

چکیده

 زمینه و هدف: ورزش یک تمرین رفتاری ساده و در عین حال گسترده می باشد که سیگنال های متوالی مرتبط با فرآیندهای سیستم عصبی مرکزی متنوع سلولی و مولکولی را فعال می کند. تاثیر ورزش بر سیستم عصبی و حافظه از مسایلی است که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین اثرات ورزش بر یادگیری, تثبیت و فراخوانی حافظه در رت های جوان انجام گرفت.روش بررسی: در این تحقیق تجربی 50 رت نر نژاد ویستار با متوسط سنی 4-3 ماه به طور تصادفی به 5 گروه 10 تایی تقسیم شدند. گروه کنترل ابتدا در دستگاه اجتنابی غیرفعال آموزش دیده و 10 دقیقه, 24 ساعت, 10 روز و 3 ماه بعد مورد آزمایش قرار گرفتند. دو گروه ورزشی از رت ها در دستگاه تریدمیل با سرعت 17 متر در دقیقه برای 10 روز و 3 ماه, ورزش کردند و سپس توسط دستگاه اجتنابی غیرفعال آموزش دیده و 10 دقیقه و 24 ساعت بعد تست گردیدند. دو گروه ورزشی دیگر جهت بررسی اثر ورزش در فراخوانی حافظه, ابتدا توسط روش اجتنابی غیرفعال آموزش دیده و 10 دقیقه و 24 ساعت بعد تست شدند. این گروه سپس در دستگاه تریدمیل مانند دو گروه ورزشی قبلی ورزش کردند. این گروه ها بعد از اتمام ورزش مجددا آزمایش شدند. تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از آزمون های T و Paired T انجام گرفت.یافته ها: در این مطالعه ورزش کوتاه مدت (10 روز) و بلند مدت (3 ماه) قبل از آموزش, زمان تاخیر را در یادگیری اجتنابی غیرفعال به طور معنی داری (P<0.05) افزایش داد, اما ورزش کوتاه مدت و بلند مدت بعد از آموزش تاثیر معنی داری بر زمان تاخیر در مقایسه با قبل از ورزش نداشت.نتیجه گیری: بنابرین می توان نتیجه گیری نمود که در مطالعه حاضر فعالیت فیزیکی و ورزش اثر مثبت بر تثبیت حافظه و یادگیری دارد, اما تاثیر معنی داری بر فراخوانی ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سعادتی، حکیمه، ببری، شیرین، احمدی اصل، ناصر، و مشهدی، محمد. (1388). تاثیر ورزش بر فراخوانی حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال در موش های سفید بزرگ آزمایشگاهی نر جوان. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 3(1 (پی در پی 9))، 41-49. SID. https://sid.ir/paper/393838/fa

    Vancouver: کپی

    سعادتی حکیمه، ببری شیرین، احمدی اصل ناصر، مشهدی محمد. تاثیر ورزش بر فراخوانی حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال در موش های سفید بزرگ آزمایشگاهی نر جوان. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم[Internet]. 1388؛3(1 (پی در پی 9)):41-49. Available from: https://sid.ir/paper/393838/fa

    IEEE: کپی

    حکیمه سعادتی، شیرین ببری، ناصر احمدی اصل، و محمد مشهدی، “تاثیر ورزش بر فراخوانی حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال در موش های سفید بزرگ آزمایشگاهی نر جوان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، vol. 3، no. 1 (پی در پی 9)، pp. 41–49، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/393838/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button