مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,901
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

866
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر برنامه آموزشی مدون براساس الگوی کمپ بر مهارت رد دخانیات در نوجوانان پسر

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 9

کلیدواژه

چکیده

 مقدمه و هدف: شرکت های چندملیتی دخانیات به منظور افزایش مصرف دخانیات در دنیا, روی نوجوانان هدف گذاری کرده اند و مصرف دخانیات به وسیله نوجوانان به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی در همه نقاط دنیا مطرح است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی مدون بر اساس الگوی کمپ بر مهارت رد دخانیات در نوجوانان پسر شهرستان زرندیه انجام شده است. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی, 150 نوجوان پسر به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند (75 نفر در هر گروه). ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن را متخصصان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید کرده بودند. پس از جمع آوری اطلاعات, برنامه آموزشی بر اساس الگوی کمپ طراحی و برای گروه آزمون انجام و بعد از گذشت شش ماه اطلاعات, دوباره گردآوری و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: پیش از آموزش, میانگین نمرات دو گروه از نظر سطح آگاهی, منافع و تهدید درک شده, مهارت رد دخانیات و میزان مصرف دخانیات تفاوت معنی داری نداشتند, پس از آموزش, میانگین نمرات تمام متغیرهای بالا در گروه آزمون به طور معنی دار افزایش و میزان مصرف سیگار نیز به طور معنی دار (از 17 درصد پیش از آموزش به 8 درصد) پس از آموزش کاهش یافت (p<0.001). نتیجه گیری: آموزش طراحی شده بر اساس مدل کمپ در ارتقای مهارت رد دخانیات و کاهش مصرف دخانیات در نوجوانان موثر بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمی، محمود، نیکنامی، شمس الدین، حیدرنیا، علیرضا، و حاجی زاده، ابراهیم. (1392). تأثیر برنامه آموزشی مدون براساس الگوی کمپ بر مهارت رد دخانیات در نوجوانان پسر. دانشور پزشکی، 20(106)، 1-9. SID. https://sid.ir/paper/394122/fa

    Vancouver: کپی

    کریمی محمود، نیکنامی شمس الدین، حیدرنیا علیرضا، حاجی زاده ابراهیم. تأثیر برنامه آموزشی مدون براساس الگوی کمپ بر مهارت رد دخانیات در نوجوانان پسر. دانشور پزشکی[Internet]. 1392؛20(106):1-9. Available from: https://sid.ir/paper/394122/fa

    IEEE: کپی

    محمود کریمی، شمس الدین نیکنامی، علیرضا حیدرنیا، و ابراهیم حاجی زاده، “تأثیر برنامه آموزشی مدون براساس الگوی کمپ بر مهارت رد دخانیات در نوجوانان پسر،” دانشور پزشکی، vol. 20، no. 106، pp. 1–9، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394122/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button