مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

861
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

365
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روابط متقابل تغزل سعدی و موسیقی آوازی ایران

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 99

چکیده

 فرم های شعر فارسی - حداقل از زمان رودکی تاکنون - نقش عمده ای در شکل گیری موسیقی آوازی ایران ایفا کرده است. در اغلب آوازهای ایرانی, از روزگاری که بر روی صفحه های گرامافون ضبط می شده تا امروز, رد و نشانی از غزل های سعدی آشکار است. این نشان گاه چنان برجسته است که گویی برای روایت موسیقایی احوال درونی خواننده (و نوازنده), بستری سازگارتر از غزل سعدی فراهم نبوده است. پرسش اینجاست که چرا تا این اندازه غزل سعدی با موسیقی ایرانی عجین شده است؟ یا کدام ویژگی در سخن سعدی است که غزل او را در روایت موسیقی ایرانی با چنین اقبالی مواجه کرده است؟ چنانکه گویی سعدی غزل هایش را جز به این هدف نسروده, یا با ردیف کنونی موسیقی ایرانی آشنا بوده است! برخلاف شعرایی مانند منوچهری, رودکی, فرخی و... که به صراحت به نوازندگی و خوانندگی خود اشاره کرده اند, سعدی ادعایی در موسیقی دانی ندارد. پس کدام لطیفه نهانی شعر وی را بیشتر از شعرای مدعی با ردیف موسیقی ایران سازوار کرده است؟ مقاله حاضر, با تکیه بر روش تحلیل محتوا, تلاشی برای پاسخ به این چراهاست. نتیجه بررسی ها نشان می دهد که غزل سعدی نمونه ای بی نقص از سهولت و روانی توأم با وحدت موضوع و اشتراک مضمون است. همچنین, سخن سعدی دارای وزن سیال و روان, مبتنی بر روایت یک واقعه است. از سوی دیگر, همنشینی سحر آمیز واج ها اثرگذاری آهنگ غزل او را بیشتر کرده و رابطه متقابلی را میان ابیات غزل و نغمه های موسیقی پدید آورده است. چنین مشخصه هایی سخن سعدی را در روایت موسیقی آوازی ایران با اقبالی بی نظیر مواجه کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علامی، ذوالفقار، و ستوده نیا، محیا. (1395). بررسی روابط متقابل تغزل سعدی و موسیقی آوازی ایران. فنون ادبی، 8(2 (پیاپی 15) )، 85-99. SID. https://sid.ir/paper/394257/fa

    Vancouver: کپی

    علامی ذوالفقار، ستوده نیا محیا. بررسی روابط متقابل تغزل سعدی و موسیقی آوازی ایران. فنون ادبی[Internet]. 1395؛8(2 (پیاپی 15) ):85-99. Available from: https://sid.ir/paper/394257/fa

    IEEE: کپی

    ذوالفقار علامی، و محیا ستوده نیا، “بررسی روابط متقابل تغزل سعدی و موسیقی آوازی ایران،” فنون ادبی، vol. 8، no. 2 (پیاپی 15) ، pp. 85–99، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394257/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button