مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,298
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

913
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 184

چکیده

 تحقیق حاضر به منظور «بررسی تاثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان» صورت گرفته است و برای انجام این امر از روش پیمایشی استفاده شده که هم به توصیف و هم به تبیین وضعیت جامعه آماری توجه گردد. جامعه آماری این تحقیق را دانشجویان دوره روزانه دانشگاه های استان تهران تشکیل می دهند که از هر دو جنس (مذکر و مونث) در مقاطع کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های تحصیلی علوم انسانی و هنر, علوم پایه, علوم پزشکی, فنی و مهندسی, کشاورزی و دامپزشکی در سال تحصیلی 84-85 مشغول به تحصیل بوده اند. از کل جامعه آماری تعداد 1900 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین گردید. شایان ذکر است در این تحقیق, از نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. به طور کلی نتایج نشان می دهد که:1. نگرش دینی دانشجویان در حد مطلوب (یعنی قوی و مثبت) است.2. از میان اجزای نگرش دینی بعد عاطفی, بعد آمادگی رفتاری, بعد انگیزشی و بعد شناختی به ترتیب بالاترین نمره ها را به خود اختصاص داده اند.3. دانشجویانی که دروس معارف اسلامی (1) و (2) را گذرانده اند, نسبت به آنان که این دروس را نگذرانده اند, از نگرش دینی مطلوب تری برخوردار می باشند؛ اما گذراندن یا نگذراندن سایر دروس معارف (اخلاق اسلامی, متون اسلامی, تاریخ اسلام, انقلاب اسلامی و ریشه های آن) تحت شرایط فعلی هیچ تاثیری بر افزایش یا کاهش نگرش دینی افراد نمونه ندارند.4. با استفاده از روش «گام به گام» رگرسیون چند متغیری سهم و نقش متغیرهای مستقل در تبیین متغیر وابسته به ترتیب اهمیت عبارتند از: شرایط مذهبی, ویژگی های رفتاری استاد, شرایط سیاسی- اجتماعی حاکم بر جامعه, ارزیابی از نقش خود, نوع دانشگاه, ترم تحصیلی و درس معارف اسلامی (2).

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یوسفی لویه، وحید. (1386). تاثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان . تربیت اسلامی، 3(5)، 153-184. SID. https://sid.ir/paper/394702/fa

    Vancouver: کپی

    یوسفی لویه وحید. تاثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان . تربیت اسلامی[Internet]. 1386؛3(5):153-184. Available from: https://sid.ir/paper/394702/fa

    IEEE: کپی

    وحید یوسفی لویه، “تاثیر آموزش دروس معارف اسلامی بر نگرش دینی دانشجویان ،” تربیت اسلامی، vol. 3، no. 5، pp. 153–184، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394702/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

    طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button