Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

597
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

681
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی و آموزش حافظه کاری خنثی بر کارکردهای شناختی و علائم اضطراب امتحان دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 68

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, مقایسه اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی و آموزش حافظه کاری خنثی بر کارکردهای شناختی و علایم اضطراب امتحان دانشجویان بود. تعداد 60 دانشجو با اضطراب امتحان بالا با استفاده از پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. آزمودنی ها در سه گروه آموزش حافظه کاری هیجانی, آموزش حافظه کاری خنثی و گواه جای دهی شدند. آزمودنی های گروه های آزمایش به مدت 15 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش حافظه کاری هیجانی و خنثی قرار گرفتند, درحالی که افراد گروه گواه, هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. همه افراد قبل و پس از آموزش با استفاده از پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر, پاره تست فراخنای ارقام هوش وکسلر و آزمون عملکرد پیوسته مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آزمودنی های گروه حافظه کاری هیجانی و حافظه کاری خنثی بهبود معناداری در علایم اضطراب, فراخنای ارقام مستقیم و معکوس, خطای حذف, خطای ارایه و زمان واکنش در مقایسه با گروه گواه داشتند. همچنین نتایج نشان داد که آزمودنی های گروه حافظه کاری هیجانی در مقایسه با گروه حافظه کاری خنثی, بهبود بالاتری در هیجان پذیری (مولفه هیجانی اضطراب امتحان) و خطای ارایه به دست آوردند. براساس نتایج پژوهش حاضر, استفاده از آموزش های کامپیوتری مبتنی بر حافظه کاری خصوصا حافظه کاری هیجانی می تواند به عنوان یک مداخله موثر برای کاهش علایم اضطراب امتحان و بهبود حافظه کاری و توجه پایدار پیشنهاد شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صمیمی، زبیر، فرید، ابوالفضل، حبیبی کلیبر، رامین، و مصرآبادی، جواد. (1398). مقایسه اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی و آموزش حافظه کاری خنثی بر کارکردهای شناختی و علائم اضطراب امتحان دانشجویان. روانشناسی شناختی، 7(2 )، 52-68. SID. https://sid.ir/paper/394772/fa

    Vancouver: کپی

    صمیمی زبیر، فرید ابوالفضل، حبیبی کلیبر رامین، مصرآبادی جواد. مقایسه اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی و آموزش حافظه کاری خنثی بر کارکردهای شناختی و علائم اضطراب امتحان دانشجویان. روانشناسی شناختی[Internet]. 1398؛7(2 ):52-68. Available from: https://sid.ir/paper/394772/fa

    IEEE: کپی

    زبیر صمیمی، ابوالفضل فرید، رامین حبیبی کلیبر، و جواد مصرآبادی، “مقایسه اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی و آموزش حافظه کاری خنثی بر کارکردهای شناختی و علائم اضطراب امتحان دانشجویان،” روانشناسی شناختی، vol. 7، no. 2 ، pp. 52–68، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394772/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا