مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

247
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

492
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ظرفیت های روایی و تمرکززدایانه ی باب هفتم کلیله و دمنه برای بازنویسی

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 128

چکیده

کلیله ودمنه یکی از یادگارهای ماندگار گذشته است که ویژگی های ارزشمند دارد و پژوهش های گوناگون را به خود اختصاص داده است. از امتیازهای ارزنده ی کلیله ودمنه می توان به ظرفیت های روایی و تمرکززدایانه ی این متن برای بازنویسی اشاره کرد. در این مقاله که برآمده از پژوهشی گسترده است, ظرفیت های روایی و تمرکززدایانه ی باب هفتم کلیله ودمنه, بر پایه ی الگوی ماریا نیکولایوا در روایت مندی و شگردهایی که خسرونژاد و مرادپور برای تمرکززدایی یافته اند, بازشناسی و بررسی می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد باب هفتم کلیله ودمنه درصورتی که با توجه و تکیه به ظرفیت های روایی و تمرکززدایانه و تقویت آن ها بازنویسی شود, داستانی جذاب و خواندنی برای کودکان خواهد بود, به ویژه اگر با انتخاب زبانی ساده اما پویا و روان بازنویسی گردد که در آن شخصیت ها هر یک با لحنی ویژه و مناسب خود سخن بگویند. از ویژگی های روایی شایسته ی توجه در بازنویسی این متن موارد زیر را می توان برشمرد: پیرنگ ساده, گره افکنی و تعلیق, شخصیت پردازی توجه برانگیز و گفت وگوهایی که ضمن ایجاد تعلیق و کشش, آموزه هایی ارزشمند را غیرمستقیم به کودک انتقال می دهند و. . . . همچنین وجود نه شگرد تمرکززداینده, شایستگی این داستان را برای بازنویسی بیشتر نمایان می کند: پایان خوش و آگاهی خواننده از آن در آغاز, اغراق در تمرکزگرایی شخصیت ها, مداخله و تغییر چندباره ی راوی, خودنمایی یا خودفاش سازی داستان, سپیدنویسی, غافلگیری مخاطب با چاره اندیشی شخصیت ها, مناظره که هم بازتاب تمرکززدایی شخصیت ها و هم موجب تمرکززدایی خواننده است, ساختار قصه درقصه و جابه جایی قهرمان.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معینی، فرزانه. (1398). ظرفیت های روایی و تمرکززدایانه ی باب هفتم کلیله و دمنه برای بازنویسی. مطالعات ادبیات کودک، 10(2 (پیاپی 20) )، 103-128. SID. https://sid.ir/paper/394808/fa

    Vancouver: کپی

    معینی فرزانه. ظرفیت های روایی و تمرکززدایانه ی باب هفتم کلیله و دمنه برای بازنویسی. مطالعات ادبیات کودک[Internet]. 1398؛10(2 (پیاپی 20) ):103-128. Available from: https://sid.ir/paper/394808/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه معینی، “ظرفیت های روایی و تمرکززدایانه ی باب هفتم کلیله و دمنه برای بازنویسی،” مطالعات ادبیات کودک، vol. 10، no. 2 (پیاپی 20) ، pp. 103–128، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/394808/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button