Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,709
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

956
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مولفه های نظام سلامت

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 مقدمه آموزش بهداشت و سلامت و توسعه فرهنگ بهداشتی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد و یک برنامه منسجم و کامل در این حوزه ضرورت دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مولفه های نظام سلامت انجام شد. روش کار در این مطالعه توصیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش همه کتاب های پایه سوم ابتدایی سال تحصیلی 1396 1395 (6 جلد کتاب) بود که شامل عنوان های فارسی, علوم, هدیه های آسمانی, قرآن, ریاضی و تعلیمات اجتماعی می شود. نمونه آماری برابر با جامعه آماری است. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون" (Shanon Entropy) بود. روایی محتوایی این پژوهش نیز توسط 10 نفر از متخصصان علوم تربیتی و 5 نفر از متخصصان علوم پزشکی تایید شد. ابتدا میزان فراوانی مولفه ها در هر صفحه کتاب مشخص شد. سپس با استفاده از نرم افزار "آنتروپی شانون" بار اطلاعاتی هر نشانگر و درجه اهمیت آن نسبت به سایر مولفه ها محاسبه شد. یافته ها بیشترین توجه از بین تمام مولفه های آموزش سلامت مربوط به مولفه سلامت روانی با 645 مورد و کمترین توجه به مولفه معلولیت با 13 فراوانی می باشد. در میان خرده شاخص ها بیشترین مقدار ضریب اهمیت مربوط به حرکات اصلاحی, مواد نیروزا و بهداشت و تغذیه ورزشی با مقدار 037/0 و مولفه های مبارزه با بندپایان و جوندگان, مراقبت های دوران بارداری, اعتیاد, مواد مخدر و انواع آن, اثرات سیگار در بدن, ایدز و آشنایی با بیماری ها با مقدار صفر دارای کمترین اهمیت می باشند. نتیجه گیری هر یک از شاخص های مولفه های مذکور به صورت متوازن موردتوجه قرار نگرفته و کتاب های درسی به یک نسبت مولفه های آموزش سلامت را پوشش نداده اند. لذا پیشنهاد می شود که مولفان کتاب های درسی, در ویرایش های بعدی به این امر توجه لازم را داشته باشند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برقی، عیسی، و مبهوتی دیزجیکان، جواد. (1398). تحلیل محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مولفه های نظام سلامت. مدیریت ارتقای سلامت، 8(6 )، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/395463/fa

    Vancouver: کپی

    برقی عیسی، مبهوتی دیزجیکان جواد. تحلیل محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مولفه های نظام سلامت. مدیریت ارتقای سلامت[Internet]. 1398؛8(6 ):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/395463/fa

    IEEE: کپی

    عیسی برقی، و جواد مبهوتی دیزجیکان، “تحلیل محتوای کتب درسی پایه سوم ابتدایی بر اساس میزان توجه به مولفه های نظام سلامت،” مدیریت ارتقای سلامت، vol. 8، no. 6 ، pp. 1–10، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395463/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا