مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

246
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

568
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و روان سنجی ابزار سنجش کارکردهای دانشگاه پژوهی

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 32

چکیده

 مقدمه دانشگاه ها در مسیر بقا, توسعه و تعالی, ناگزیر از هماهنگی مستمر با تحولات محیطی پیچیده, مبهم و متلاطم می باشند که این امر جز از طریق مدیریت, برنامه ریزی و تصمیم گیری علمی, پژوهش محور و مبتنی بر اطلاعات دقیق, به روز وکارامد محقق نخواهدگردید. هدف این پژوهش, طراحی و روانسنجی ابزار ارزیابی کارکردهای دانشگاه پژوهی بوده است. روش این پژوهش ترکیبی درسال 1397درجامعه پژوهش اعضای هیات علمی و مدیران دانشگاه صنعتی نوشیروانی انجام گرفت. ابزار اولیه از طریق مطالعه گسترده مبانی نظری, تحقیقات پیشین مقالات مرتبط, کارکردهای دانشگاه پژوهی دانشگاه های برتر, با70 گویه طراحی شد که دردو مرحله دلفی (10نفر)به 58 گویه تقلیل یافت. روایی صوری و محتوایی کمی و کیفی بررسی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تعیین شد. نهایتا از تحلیل عامل تاییدی ابزار مذکور با استفاده از نرم افزار Smart pls3 موردتایید قرار گرفت. یافته ها پس از طی مراحل تعیین روایی و پایایی, پرسشنامه ای با 6 بعد و37 گویه طراحی شد. مقدار شاخص روایی محتوایی همه گویه ها بالای 7/0به دست آمد. در بررسی روایی سازه, مقدار بار عاملی تمام گویه ها, مقادیر مناسبی عمدتا بالاتر از 7/0, پایایی هر دو ملاک(آلفای کرونباخ, پایایی ترکیبی)تمام ابعاد بالای 7/0, میانگین واریانس استخراج شده((AVE در همه ابعاد بیشتر از 5/0 را نشان داد. نتیجه گیری ابزار طراحی شده اعتبار و پایایی خوبی دارد و می توان از آن به عنوان ابزاری مناسب جهت ارزیابی کارکردهای دانشگاه پژوهی در دانشگاه ها استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقامیرزایی محلی، طاهره، تقوایی یزدی، مریم، و یوسفی سعیدآبادی، رضا. (1398). طراحی و روان سنجی ابزار سنجش کارکردهای دانشگاه پژوهی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 12(2 )، 26-32. SID. https://sid.ir/paper/395509/fa

    Vancouver: کپی

    آقامیرزایی محلی طاهره، تقوایی یزدی مریم، یوسفی سعیدآبادی رضا. طراحی و روان سنجی ابزار سنجش کارکردهای دانشگاه پژوهی. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1398؛12(2 ):26-32. Available from: https://sid.ir/paper/395509/fa

    IEEE: کپی

    طاهره آقامیرزایی محلی، مریم تقوایی یزدی، و رضا یوسفی سعیدآبادی، “طراحی و روان سنجی ابزار سنجش کارکردهای دانشگاه پژوهی،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 12، no. 2 ، pp. 26–32، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395509/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button