مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم دهی با انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 9

چکیده

 مقدمه: انگیزه یکی از عوامل اساسی در یادگیری است و می تواند بر جنبه های مختلف رفتاری دانشجویان در محیط های آموزشی مؤثر باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم دهی با انگیزش تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1396 انجام شد. روش ها: در این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی همبستگی در سال 1396, نمونه ای شامل 261 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی بر حسب جنسیت از شش دانشکده انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد کیفیت تجارب یادگیری نیومن(Neuman), پرسشنامه خودنظم دهی هانگ و انل (Hong and O’ Neil) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند (Vallerand) و همکاران جمع آوری شد. سپس اطلاعات با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون, آزمون t مستقل و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: بین نمره کل مقیاس کیفیت تجارب یادگیری و خرده مقیاس های (منابع, محتوا و انعطاف پذیری) با انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. همچنین بین میانگین نمره کل مقیاس خودنظم دهی و تمام ابعاد آن با انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. در نهایت, نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم دهی به شکل مثبت و معناداری پیش بینی کننده انگیزش تحصیلی است و حدود 1/12 درصد از واریانس انگیزش تحصیلی از طریق این متغیر تبیین می شود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده, بهبود کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان توسط دانشگاه ها باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین پیشنهاد می شود برنامه ریزان درسی و مدرسان به طراحی و به کارگیری روش های تدریس مناسب در جهت افزایش انگیزش و مهارت های خودنظم دهی فراگیران اقدام کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قمی، مهین، مسلمی، زهرا، و محمدی، سیدداوود. (1398). ارتباط کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم دهی با انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 19(82 )، 1-9. SID. https://sid.ir/paper/395538/fa

    Vancouver: کپی

    قمی مهین، مسلمی زهرا، محمدی سیدداوود. ارتباط کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم دهی با انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1398؛19(82 ):1-9. Available from: https://sid.ir/paper/395538/fa

    IEEE: کپی

    مهین قمی، زهرا مسلمی، و سیدداوود محمدی، “ارتباط کیفیت تجارب یادگیری و خودنظم دهی با انگیزش تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 19، no. 82 ، pp. 1–9، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395538/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button