مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

655
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

296
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه و ارزیابی تبلیغات محیطی در فضاهای شهری (مطالعه موردی: حدفاصل میدان انقلاب اسلامی تا چهارراه ولی عصرشهرتهران)

صفحات

 صفحه شروع 265 | صفحه پایان 278

چکیده

 زمینه و هدف: تبلیغات محیطی به منزله ی رسانه ای جدید در گرافیک محیطی است که در چند سال اخیر درمناظر ومعابرشهری ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است. این تبلیغات در طرح اولیه شهرها, استفاده مناسب از فضاهای شهری ودرنظر گرفتن بافت وموقعیت اجتماعی شهر اهمیت دارد. هدف دراین پژوهش ارزیابی والویت بندی میزان اغتشاش مولفه های شاخص تبلیغات محیطی درمحدوده مورد بررسی است. روش بررسی: روش کاردر پژوهش حاضرتوصیفی-تحلیلی بوده و دادهﻫ ﺎ ی ﻣ ﻮ ردنیاز از طریق اﺑ ﺰ ار پرسش نامه(طیف لیکرت) ﮔ ﺮ دآوری گردید. فرضیه پژوهش حاضربه صورتی است که انتظارمی رود اغتشاش بصری درشاخص نما وتبلیغات محیطی بیش تر از متوسط نشود. آزمون فرضیه حاضربا تعیین شش مولفه انجام شد که عبارتند از: دید نامطلوب دراثروجود ریتمی ناهماهنگ درنماها وعناصر, دید نامطلوب دراثرنصب پوسترها وتبلیغات, دید نامطلوب دراثروجود تابلوهای کثیف, مناسب نبودن تابلوها از لحاظ شکل اندازه خوانایی, ابعاد نامناسب دروپنجره ساختمان ها ودید نامطلوب دراثرالحاقات موجود بر روی ساختمان ها, برای شاخص نما وتبلیغات محیطی وبا به کارگیری روش های میانگین آماری, فرضیه حاضر آزمون شد. درادامه هرکدام از مولفه ها با استفاده از نرم افزارExpert choice تحلیل سلسله مراتبی(AHP) شدند. یافته ها: ضمن شناسایی ابعاد مختلف تبلیغات محیطی, مولفه های شاخص نما وتبلیغات تعیین گردید, با توجه به نظر کارشناسان و بازدید میدانی معلوم شد که مولفه دید نامطلوب در اثر نصب پوسترها وتبلیغات بیش ترین آلودگی و از سویی دیگر مولفه ابعاد نامناسب در وپنجره ساختمان ها کم ترین میزان آلودگی را به خود اختصاص داد. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصله ﻧ ﺸ ﺎ ن داد که فرضیه پژوهش قابل پذیرش بوده ومیزان آن از حد متوسط بیش تر نمی باشد. لذا ازبین تبلیغات محیطی موجود درمحدوده مطالعاتی, تبلیغات موجود برروی کف پوش ها با کسب درجه خیلی زیاد, بیش ترین هیجان و اغتشاش بصری را ایجاد می کنند ولی درمقابل, بیلبوردها با کسب درجه خیلی کم, کم ترین اثربخشی را در رابطه با ایجاد اغتشاش محیطی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، امید، زبردست، لعبت، و عسگری راد، فهیمه. (1398). مطالعه و ارزیابی تبلیغات محیطی در فضاهای شهری (مطالعه موردی: حدفاصل میدان انقلاب اسلامی تا چهارراه ولی عصرشهرتهران). علوم و تکنولوژی محیط زیست، 21(3 (پیاپی 82) )، 265-278. SID. https://sid.ir/paper/395825/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری امید، زبردست لعبت، عسگری راد فهیمه. مطالعه و ارزیابی تبلیغات محیطی در فضاهای شهری (مطالعه موردی: حدفاصل میدان انقلاب اسلامی تا چهارراه ولی عصرشهرتهران). علوم و تکنولوژی محیط زیست[Internet]. 1398؛21(3 (پیاپی 82) ):265-278. Available from: https://sid.ir/paper/395825/fa

    IEEE: کپی

    امید حیدری، لعبت زبردست، و فهیمه عسگری راد، “مطالعه و ارزیابی تبلیغات محیطی در فضاهای شهری (مطالعه موردی: حدفاصل میدان انقلاب اسلامی تا چهارراه ولی عصرشهرتهران)،” علوم و تکنولوژی محیط زیست، vol. 21، no. 3 (پیاپی 82) ، pp. 265–278، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395825/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button