مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

341
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

488
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی و پهنه بندی انرژی باد بر اساس قابلیت حمل ماسه در راه آهن قم-تهران

صفحات

 صفحه شروع 226 | صفحه پایان 240

چکیده

 با توجه به حاکمیت مناطق بیابانی در وسعت زیادی از ایران, بررسی و مطالعه رژیم بادی به منظور طراحی ایمن خطوط ریلی و همچنین حمل رسوبات بادی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در این پژوهش به واکاوی رژیم بادی و قابلیت حمل ماسه با استفاده از روش فرایبرگر در ایستگاه های هواشناسی موجود در حاشیه راه آهن قم-تهران به طول 178 کیلومتر پرداخته شده است. گلبادهای سالیانه نشان می دهند که درمجموع حاکمیت بادهای غربی و شمال غربی در حدود 40%, 50%, 42% و 57% به ترتیب در ایستگاه های هواشناسی تهران, شهریار, قم و فرودگاه امام خمینی حاکم است. بیشترین مقدار قابلیت حمل ماسه در ایستگاه هواشناسی فرودگاه امام (8/0, UDI= 574DP=) در غرب منطقه و کمترین مقدار آن در ایستگاه قم (47/0, UDI= 109DP=) در جنوب منطقه است. از سوی دیگر علاوه بر ایستگاه هواشناسی فرودگاه امام خمینی, ایستگاه های گرمسار (481 DP=), سلفچگان (485 DP=) و ساوه (552 DP=) نیز در کلاس انرژی باد شدید قرار داشتند. ایستگاه های هواشناسی شهریار (215 DP=) و کهک (326 DP=) در کلاس متوسط و درنهایت ایستگاه های تهران (191 DP=) و قم در کلاس کم قرار دارند. با حرکت از ایستگاه ریلی نمک زار به سمت ایستگاه ریلی امام خمینی روند افزایشی قابلیت حمل ماسه مشاهده گردید و از سویی ارزیابی های میدانی بیانگر حساسیت بلاک ریلی نمکزار-سپر رستم به طول 3/21 کیلومتر نسبت به ورود ماسه به خط ریلی است. در پایان به مدیران راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می گردد با ارزیابی قابلیت حمل ماسه در حاشیه خطوط ریلی در مناطق بیابانی نسبت به کنترل ورود ماسه به این خطوط اقدام نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    راهداری، محمدرضا، احمدی، حسن، طویلی، علی، جعفری، محمد، نظری سامانی، علی اکبر، خسروشاهی، محمد، و شریفی، شهروز. (1398). واکاوی و پهنه بندی انرژی باد بر اساس قابلیت حمل ماسه در راه آهن قم-تهران. تحقیقات مرتع و بیابان ایران، 26(1 (پیاپی 74) )، 226-240. SID. https://sid.ir/paper/395889/fa

    Vancouver: کپی

    راهداری محمدرضا، احمدی حسن، طویلی علی، جعفری محمد، نظری سامانی علی اکبر، خسروشاهی محمد، شریفی شهروز. واکاوی و پهنه بندی انرژی باد بر اساس قابلیت حمل ماسه در راه آهن قم-تهران. تحقیقات مرتع و بیابان ایران[Internet]. 1398؛26(1 (پیاپی 74) ):226-240. Available from: https://sid.ir/paper/395889/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا راهداری، حسن احمدی، علی طویلی، محمد جعفری، علی اکبر نظری سامانی، محمد خسروشاهی، و شهروز شریفی، “واکاوی و پهنه بندی انرژی باد بر اساس قابلیت حمل ماسه در راه آهن قم-تهران،” تحقیقات مرتع و بیابان ایران، vol. 26، no. 1 (پیاپی 74) ، pp. 226–240، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/395889/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button